Evropská agenda pro učení dospělých | Dovednosti pro život | Materiály
Zjistěte, co je nového v projektu Evropská agenda pro učení dospělých a ve světě celoživotního učení.
Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele
7. 11. 2024 V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.
Rozvoj dovedností pro každodenní život
20. 8. 2024 Svět se mění před očima a občas se může zdát nepochopitelným. Obstát v něm je snazší s těmi správnými dovednostmi.
Pakt pro dovednosti pobízí ke spolupráci na rozvoji jednotlivců
12. 8. 2024 Evropská unie podporuje celoživotní učení, flexibilitu na trhu práce i spolupráci aktérů prostřednictvím Paktu pro dovednosti. Zapojit se mohou organizace a instituce se zájmem o rozvoj dovedností.
Evropská inspirace pro rozvoj životních dovedností dospělých
19. 12. 2023 Jak přistoupit k rozvoji dovedností pro život u dospělých v České republice? Sborník zahraničních příkladů dobré praxe přináší inspiraci z evropských zemí.
Dozvuky konference: Učit se celý život má smysl
13. 12. 2023 Co přinesla konference projektu Evropská agenda pro učení dospělých? Svědectví o významu celoživotního učení ze zkušeností vzdělavatelů a jejich klientů, ale i příležitost získat nové dovednosti. Přečtěte si hlavní body v kostce.
Bariéry v účasti dospělých ve vzdělávání lze překonat
7. 11. 2023 Jak mohou vzdělavatelé zvýšit zájem dospělých o celoživotní učení? Řešením může být preciznější formulování přínosu, zapojení komunitních vazeb či akcent na pozitivní zážitek z učení. Přispět může také spolupráce aktérů v regionu.
Zveme na konferenci ke vzdělávání dospělých: učit se celý život má smysl
25. 10. 2023 Odpovědí na nejistoty je celoživotní učení. Přijďte se inspirovat osobními příběhy vzdělavatelů dospělých a jejich klientů a naberte nové zkušenosti na konferenci projektu Evropská agenda pro učení dospělých. Uvidíme se 22. listopadu v Praze.
Dovednosti pro život: jak mohou přispět knihovny
17. 10. 2023 Do knihovny člověk může přijít za knihami, ale také za rozvojem dovedností pro život. Knihovny jsou vhodným místem pro vzdělávání dospělých, ale jejich transformaci do vzdělávacích a komunitních center je třeba podpořit. Jedním z kroků je memorandum o spolupráci mezi knihovnami a NPI.
Na strach z technologií zabírá rozvoj dovedností
22. 8. 2023 Obavy z ovládání technologií se dají zvládnout pomocí celoživotního učení. Sada infografik vybízí vzdělavatele k rozvoji digitálních dovedností dospělých.
Dovednosti pro život: Digitální gramotnost je základ
31. 7. 2023 Jak pomoci dospělým s rozvojem jejich digitálních dovedností? To ve videu přibližují organizace Czechitas a Moudrá Sovička.
Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Pardubickém kraji
27. 7. 2023 Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 15. září do Pardubic.
Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání ve Zlínském kraji
26. 6. 2023 Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 14. září do Zlína.
Dovednosti pro život: Rozvoj dospělých očima vzdělavatelů a klientů
17. 5. 2023 Jak pomoci dospělým s rozvojem jejich dovedností pro plnohodnotný život? To ve videu přibližují organizace Člověk v tísni a RUBIKON Centrum.
Dovednosti pro život – když škola života nestačí
20. 3. 2023 Ne vždycky si jako dospělí vystačíme s tím, co jsme se naučili ve škole. Sada infografik upozorňuje, že připravit se na výzvy každodenního života je možné díky celoživotnímu učení a hlavně díky pomoci vzdělavatelů.
Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v 7 bodech
19. 12. 2022 Možnosti k rozvoji dovedností jsou, ale dospělí jich zřídka využívají. Co podle vzdělavatelů při motivování dospělých k celoživotnímu učení zabírá? Frontální výuka ne, zato nevšednost a kooperativní přístup ano.
Umět si všestranně poradit: představujeme dovednosti pro život
20. 10. 2022 Zvládat nároky různých oblastí života není samozřejmost. Dospělí si k tomu potřebují průběžně osvojovat a rozvíjet dovednosti. S konceptem dovedností pro život seznamují materiály Evropské agendy pro učení dospělých.
Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Královéhradeckém kraji
19. 10. 2022 Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 10. listopadu do Hradce Králové.
Pozvánka: Jak motivovat dospělé ke vzdělávání v Jihočeském kraji
20. 9. 2022 Co udělat pro to, aby se dospělí více účastnili dalšího vzdělávání a celoživotního učení? Přijďte se inspirovat a diskutovat 13. října do Českých Budějovic.
EBSN vydala deklaraci základních dovedností pro dospělé
10. 8. 2022 Evropská síť pro základní dovednosti (EBSN) formulovala 7 bodů na podporu základních dovedností dospělých na základě výsledků výroční konference 2022.
Mikrocertifikáty: je třeba systém i rozvoj jednotlivce
30. 6. 2022 Česko má rok na přípravu plánu pro zavedení mikrocertifikátů. Ty umožní prokazovat se dovednostmi získanými prostřednictvím kratších úseků učení. V popředí zájmu by měl zůstat přínos mikrocertifikátů pro uživatele, naznačuje diskuze.
EU doporučila individuální vzdělávací účty a mikrocertifikáty
21. 6. 2022 Rada EU přijala 16. června doporučení o individuálních vzdělávacích účtech a doporučení o mikrocertifikátech.
Jaký význam mají základní dovednosti pro firmy?
26. 4. 2022 Rozvinuté základní dovednosti podmiňují náš úspěch v osobním i pracovním životě. Co jsou základní dovednosti a jak se dotýkají firemních vzdělavatelů, přináší časopis Firemní vzdělávání.
Přilákat dospělé ke vzdělávání? Na obzoru se rýsují individuální vzdělávací účty
21. 4. 2022 Vzdělávání pro všechny dospělé bez rozdílu je na cestě stát se realitou. Prostředkem k tomu se mají stát Evropskou komisí doporučované individuální vzdělávací účty. První kroky k rozšíření dostupnosti státem hrazeného vzdělávání přinese už Národní plán obnovy.
Publikace OECD: Dělat dovednosti dobře
13. 4. 2022 Zhoršením vyhlídek v důsledku velkých společenských změn jsou nejvíce ohroženi dospělí s nízkou úrovní dovedností. Řešením je zvýšit množství i kvalitu vzdělávacích příležitostí pro tyto dospělé. Jak na to, radí brožura OECD v 7 akčních bodech.
Rozvoj základních dovedností lze začlenit do vzdělávání dospělých či poradenství
2. 2. 2022 Kdo a jak může pomoci dospělým lidem s rozvojem jejich čtenářské, matematické a digitální gramotnosti, přináší v kostce sada letáků věnovaných základním dovednostem.
Evropská agenda pro učení dospělých 2022–2023
Propojujeme aktéry na poli vzdělávání a učení dospělých, sdílíme příklady dobré praxe a propagujeme celoživotní učení.
Konference ke vzdělávání dospělých upozornila na základní dovednosti i celoživotní učení
Projekt Evropská agenda pro vzdělávání dospělých uspořádal 7. prosince 2021 konferenci, během níž byly prezentovány přístupy k rozvíjení základních a dalších dovedností dospělých a k podpoře celoživotního učení.
Konference: Jak rozvíjet (nejen) základní dovednosti dospělých v rámci celoživotního učení
Projekt EAAL Vás zve 7. prosince na konferenci, kde budou prezentovány přístupy k rozvíjení základních dovedností dospělých.
Video: Jak podpořit základní dovednosti dospělých
Nedostatečné základní dovednosti nejsou na první pohled postřehnutelné, ale mohou být důvodem nižšího uplatnění jak v profesním, tak v osobním životě. Pomoci lidem s rozvojem jejich základních dovedností mohou organizace, které poskytují vzdělávací aktivity, kurzy či poradenství dospělým. Co jsou základní dovednosti dospělých a jak přistoupit k jejich rozvoji, představuje video.
Kulatý stůl k motivování znevýhodněných dospělých k učení
Tématu motivování znevýhodněných skupin dospělých ke vzdělávání a učení byl věnován kulatý stůl projektu Evropská agenda pro vzdělávání dospělých (EAAL), který se uskutečnil 7. října 2021 v Praze. Jeho cílem bylo umožnit diskuzi neziskových organizací, které pracují se znevýhodněnými skupinami dospělých, a dalších aktérů na poli vzdělávání dospělých. Působení vybraných organizací podporujících znevýhodněné dospělé je zdokumentováno ve sborníku příkladů z praxe.
Cedefop – zvyšování kvalifikace dospělých s nízkými dovednostmi
Přinášíme překlad celkového shrnutí analytického rámce, který má přispět ke zlepšení situace dospělých s nízkými dovednostmi, a přehledu příkladů dobré praxe.
Cedefop – dospělá populace s potenciálem zvyšování kvalifikace a rekvalifikace
Přinášíme překlad celkového shrnutí studie, která se zaměřuje na posílení postavení dospělých prostřednictvím zvyšování kvalifikace a rekvalifikace, a informačního přehledu věnovaného České republice.
Kulatý stůl na téma regionální spolupráce v oblasti vzdělávání dospělých
V rámci projektu Evropská agenda pro vzdělávání dospělých (EAAL) proběhl 23. 4. 2021 v Národním pedagogickém institutu České republiky online kulatý stůl na téma regionální spolupráce v oblasti vzdělávání dospělých. Cílem kulatého stolu bylo iniciovat diskuzi o tom, zda je možné vzdělávání dospělých koordinovat na regionální úrovni, jaké kroky je pro to nezbytné udělat a kdo by měl zastupovat roli koordinátora. Mezi pozvanými byli proto aktéři působící na poli vzdělávání dospělých na regionální i národní úrovni.
Kulatý stůl k základním dovednostem dospělých: jak je podpořit na národní úrovni?
V rámci projektu Evropská agenda pro vzdělávání dospělých (EAAL) proběhl v Národním pedagogickém institutu České republiky 18. září 2020 kulatý stůl na téma základních dovedností (basic skills) dospělých. Zúčastnili se ho zástupci Národního pedagogického institutu, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Českomoravské konfederace odborových svazů, Úřadu práce ČR, Národního vzdělávacího fondu a Knihovnického institutu Národní knihovny ČR.
Vzdělávání dospělých v infografikách Evropské unie
Úřad pro publikace Evropské unie publikoval sérii infografik k problematice vzdělávání dospělých. Věnuje se v nich vlivu vzdělávání a dovedností na životní šance dospělých, účastníkům vzdělávání dospělých a výzvám a strategiím v oblasti dovedností.