Mezinárodní šetření PIAAC hodnotí dovednosti dospělých klíčové pro život v 21. století a poskytuje data pro informovanější politická rozhodnutí. O tom, jak šetření využít k podpoře vzdělávání dospělých v Česku, diskutovali odborníci a tvůrci politik.
Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) na konci roku 2024 zveřejnila výsledky rozsáhlého mezinárodního šetření dospělých PIAAC. Cílovou skupinou šetření je populace v ekonomicky aktivním věku 16 až 65 let. Výzkum přinesl poznatky o úrovni dovedností dospělých ve čtenářské a numerické gramotnosti a v adaptivním řešení problémů v 31 zemích, včetně České republiky. Zkoumané dovednosti mají zásadní vliv na osobní i společenský úspěch a umožňují lidem orientovat se v současném světě.
Zvyšuje se podíl Čechů s nízkou úrovní dovedností
Mezi zeměmi OECD dosáhli čeští dospělí průměrných výsledků ve čtenářské gramotnosti a v adaptivním řešení problémů. V numerické gramotnosti se pak umístili lehce nad průměrem. Ve srovnání s minulým šetřením z let 2011–2012 došlo ke zhoršení ve čtenářské gramotnosti. Zvýšil se také podíl dospělých, jejichž čtenářská a numerická gramotnost se nachází na nejnižších úrovních (úroveň 1 a nižší z celkově 5 úrovní dovedností).
- Čtenářská gramotnost: 25 % dospělých v České republice dosáhlo při práci s textovými informacemi pouze nejnižších úrovní (1 a nižší). Lidé v této skupině rozumí nanejvýš krátkým textům a systematicky uspořádaným seznamům s jasně uvedenými informacemi. Naopak velmi vysoké dovednosti (na úrovních 4 a 5) využívá 10 % dospělých.
- Numerická gramotnost: Nejslabší dovednosti při práci s číselnými informacemi má 21 % dospělých. Zvládají maximálně základní matematické operace s celými čísly a vyhledání jednotlivých informací v tabulkách nebo grafech, a to za předpokladu, že úlohy nezahrnují více kroků. Na nejvyšší úrovni (úrovně 4 a 5) ovládá numerickou gramotnost 14 % lidí.
- Adaptivní řešení problémů: Zvládání měnících se situací bez předem jasného postupu řešení představovalo pro české respondenty výzvu. 29 % dospělých dokáže vyřešit pouze ty nejjednodušší problémy. S nejsložitějšími problémy se dokážou vypořádat jen 4 % obyvatel České republiky.
- Ve všech třech oblastech zároveň dosáhlo nejnižších úrovní dovedností 16 % dospělých.
Rozvoj dovedností přináší socioekonomické benefity
Čtenářská a numerická gramotnost a schopnost řešit problémy ovlivňují naše životy hned v několika oblastech:
- Zaměstnanost a příjmy: Lidé s vyšší úrovní sledovaných dovedností mají lepší pracovní příležitosti i vyšší příjmy.
- Well-being: Lepší dovednosti souvisejí také s větší životní spokojeností a pevnějším zdravím.
- Občanská angažovanost a důvěra: Dospělí s rozvinutějšími dovednostmi obvykle disponují vyšším sebevědomím, že dokážou porozumět politickým záležitostem a ovlivňovat je. Zároveň mají více důvěry v ostatní. Naopak lidé s nízkou úrovní dovedností se často cítí odtrženi od politických procesů a mohou postrádat dovednosti pro práci s informacemi.
Mezinárodní šetření dospělých PIAAC 2022–2023
Do 2. cyklu Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC se zapojilo 31 zemí světa. Sběr dat probíhal v letech 2022–2023 pomocí osobního dotazování a samostatně vyplňovaných testových úloh v domácnostech respondentů. V České republice se výzkumu zúčastnilo 5 057 dospělých ve věku 16 až 65 let. Realizaci výzkumu za Českou republiku zajišťoval Národní pedagogický institut ČR (https://piaac.cz/).
Kulatý stůl k využití výsledků PIAAC pro podporu celoživotního učení
Data z šetření vyzývají k analýze a poskytují základnu při rozhodování týkajícím se vzdělávacích systémů a politik trhu práce. V únoru 2025 proto uspořádal projekt Evropská agenda pro učení dospělých kulatý stůl, jehož cílem bylo hledat cesty, jak výsledky šetření využít a jak na jejich základě podpořit vzdělávání dospělých v České republice.
Diskuze se zúčastnili odborníci a tvůrci politik z oblasti celoživotního učení a vzdělávání dospělých, včetně zástupců a zástupkyň Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV), Českomoravské konfederace odborových svazů a akademických pracovníků a pracovnic z Univerzity Karlovy a Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.
Vhled do výsledků šetření PIAAC za Českou republiku poskytly diskutujícím Petra Holečková a Anna Zelinková, členky českého realizačního týmu 2. cyklu výzkumu PIAAC.
- Prostudujte si jejich prezentaci Jak podpořit vzdělávání dospělých na základě výstupů PIAAC.
Data máme, co bude dál?
Účastníci a účastnice kulatého stolu formulovali několik doporučení pro podporu vzdělávání dospělých na základě šetření:
- Průběžná komunikace šetření PIAAC s tvůrci politik: Zajištění systematického sdílení výsledků výzkumu s tvůrci politik, zejména MŠMT a MPSV.
- Vytvoření národní zprávy PIAAC: Příprava dokumentu, který bude sloužit jako podklad pro politická rozhodnutí, s důrazem na hlavní problematická zjištění.
- Zaměření na prioritní skupiny: Podpora vzdělávání pro skupiny obyvatel, u kterých panuje zvýšené riziko nízkých dovedností nebo ve větší míře čelí bariérám v přístupu k dalšímu vzdělávání. Jedná se zejména o absolventy učebních oborů bez maturity, osoby ve věku 55–65 let a ženy na/po mateřské či rodičovské dovolené.
- Akcent na sociální benefity vzdělávání: Zdůrazňování nejen profesních, ale i širších společenských přínosů vzdělávání, jako je lepší zdravotní stav či silnější politická účinnost.
- Propojení šetření PIAAC s medializovanými tématy: Získání podpory pro rozvoj dalších dovedností s využitím veřejnosti již známých témat, jako např. mediální a finanční gramotnosti či podpory duševního zdraví.
- Zapojení politické reprezentace: Hledání podpory mezi poslanci a senátory pro rozvoj dovedností a další vzdělávání.
- Využití výzkumu PIAAC pro rozšíření Národní soustavy kvalifikací (NSK): Obohacení vzdělávacích programů navázaných na NSK o prvky čtenářské a numerické gramotnosti a řešení problémů.
Příležitost pro politiku založenou na datech
Rozvoj dovedností je klíčový nejen pro zaměstnanost a ekonomickou prosperitu země, ale i pro celkovou kvalitu života jednotlivců a soudržnost společnosti. Výsledky šetření PIAAC představují příležitost k posílení základních dovedností v počátečním vzdělávání i role celoživotního učení a vzdělávání dospělých. Tvůrci politik nyní mají možnost systematicky z nich vycházet a v návaznosti na to zavádět taková opatření, která povedou k efektivní podpoře celoživotního vzdělávání v České republice.
NPI (2024). Známe první výsledky z Mezinárodního výzkumu dospělých PIAAC. Online. Dostupné z: https://piaac.cz/kontakt/tiskova-zprava-zname-prvni-vysledky-z-mezinarodniho-vyzkumu-dospelych-piaac/. [cit. 2025-02-17].
OECD (2024). Survey of Adults Skills 2023: Česká republika: Country note. Online. Dostupné z: https://www.oecd.org/cs/publications/survey-of-adults-skills-2023-country-notes_ab4f6b8c-en/ceska-republika_6e4bb282-cs.html. [cit. 2025-02-17].
Zajímáte se o vzdělávání dospělých a celoživotní učení?
- Prohlédněte si další články k těmto tématům.
- Zjistěte více o rozvoji dovedností na dovednostiprozivot.cz.
- Prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu Evropská agenda pro učení dospělých.