Propojujeme aktéry na poli vzdělávání a učení dospělých, sdílíme příklady dobré praxe a propagujeme celoživotní učení.
Reprezentujeme Českou republiku v evropské síti národních koordinátorů pro oblast učení dospělých. Úkolem koordinátorů je podpořit součinnost aktérů zabývajících se problematikou vzdělávání a učení dospělých, přinášet poznatky ze zahraničí a zvyšovat povědomí o učení dospělých. To se uskutečňuje prostřednictvím dvouletého projektu Evropská agenda pro učení dospělých (EAAL).
Dovednosti pro život: co potřebují dospělí
Aktuality: prozkoumejte, co je u nás nového
Ke stažení: získejte materiály na podporu učení dospělých
Naším cílem je podpořit zavádění národních strategií, jež usilují o rozvoj takových dovedností, které dospělí využijí v průběhu celého života i napříč jeho různými oblastmi. Naše aktivity navazují na doporučení Rady EU o cestách prohlubování dovedností: nové příležitosti pro dospělé a Evropskou agendu dovedností (zejména akce 8: Dovednosti pro život).
Prostor pro diskuzi
Poskytujeme příležitosti pro setkávání a spolupráci lidí zainteresovaných na učení dospělých: od těch, kteří tvoří politiky, po ty, kteří s dospělými přímo pracují. Jejich zástupci (mimo jiné z řad ministerstev a jejich organizací, vzdělavatelů, zaměstnavatelů či svazů) se na národní úrovni pravidelně setkávají v rámci expertní skupiny. Pořádáme také kulaté stoly, jejichž prostřednictvím přinášíme evropská témata související s učením dospělých jako mikrocertifikáty, individuální vzdělávací účty či dovednosti pro život. Problematiku dovedností dospělých a skupin lidí s nízkými základními dovednosti propagujeme v krajích formou regionálních seminářů. Všem zásadním tématům se bude ke konci projektu věnovat závěrečná konference.
Rádi byste se zapojili do diskuze nebo se účastnili našich akcí? Vyplňte formulář a nechte si posílat pozvánky.
Základní dovednosti dospělých
Základní dovednosti používáme každý den a jsou předpokladem k uplatnění v životě i na trhu práce. Přesto má 12 % dospělých Čechů velmi slabou čtenářskou gramotnost a stejný podíl lidí má velký problém s matematickou gramotností. V prostředí informačních technologií dosahuje podprůměrných výsledků více než 40 % Čechů (OECD: Mezinárodní výzkum dospělých PIAAC, 2013). Aby bylo možné tyto lidi v populaci odhalit a následně jim pomoci s rozvojem jejich dovedností, vytvoříme ve spolupráci se skupinou expertů prototyp screeningového nástroje k zjišťování úrovně čtenářské gramotnosti u dospělých. Na dosud opomíjený problém také chceme upozornit propagačními materiály.
Chcete se dozvědět víc o základních dovednostech?
- Podívejte se na video Jak podpořit základní dovednosti dospělých.
- Prozkoumejte sadu letáků o rozvoji čtenářské, matematické a digitální gramotnosti u dospělých.
- Inspirujte se příspěvky z poslední konference Jak rozvíjet (nejen) základní dovednosti dospělých v rámci celoživotního učení.
Dovednosti pro život
Dovednosti pro život je koncept, jenž zahrnuje univerzální dovednosti, které bychom měli ovládat, abychom mohli být úspěšní v rozmanitých oblastech našeho života. Patří mezi ně například spotřebitelská, finanční, environmentální, zdravotní, mediální, občanská či emoční gramotnost. Na vybrané gramotnosti se v projektu zaměříme. Shrneme dosavadní poznatky a podnikneme sběr příkladů dobré praxe, z nichž bude možné čerpat při budoucím zavádění tohoto konceptu v terénu. Na téma rovněž upozorníme sadou propagačních materiálů, určených zejména vzdělavatelům a tvůrcům politik.
Zajímá Vás téma dovedností pro život a rádi byste se dozvěděli víc? Napište nám:
Zdroj evropských příkladů
Přinášíme inspiraci z ostatních členských států EU. Účastníme se evropských odborných akcí, výměn zkušeností a studijních návštěv zaměřených na učení dospělých. Nové informace, přístupy a nápady následně předáváme aktérům na národní a regionální úrovni.
Máte na nás otázky nebo byste se rádi nějakým způsobem zapojili? Napište nám:
Projekt EAAL trvá od 1. 1. 2022 do 31. 12. 2023.
Národním koordinátorem je Jan Brůha.
Kontakt:
Jan Brůha:
Financováno Evropskou unií. Text odráží výhradně názory a stanoviska autorů, a nikoli názory a stanoviska Evropské unie nebo Evropské výkonné agentury pro vzdělávání a kulturu. Evropská unie ani poskytovatel grantu za uváděné názory a stanoviska nenesou odpovědnost.