Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo doporučení pro práci se školními kolektivy a kontakty na odborníky, kteří mohou pomoci, v souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině.

Ministr Petr Gazdík v reakci na válečný konflikt apeluje na žáky, studenty, ale i pedagožky a pedagogy, že slovní či fyzické útoky, šikana nebo snad lynčování kohokoliv za příslušnost k národnosti do škol nepatří. 

Byla vytvořena webová sekce https://www.edu.cz/ukrajina jako přímá informační podpora s metodickými materiály.

Dále vznikly dva metodické materiály:

MŠMT přidává také několik doporučení pro práci se školními kolektivy a kontakty na odborníky, kteří mohou pomoci.


KRIZOVÁ INFOLINKA MŠMT: 234 811 246 (PO až PÁ – 8 až 16 hod.)


Materiály, letáky a videa pro školy


Chci pomoci. Kam směrovat svoji nabídku?


Metodické materiály Národního pedagogického institutu České republiky

Jak s dětmi komunikovat o událostech na Ukrajině, na co dát pozor v kontextu klimatu školy. Témata a motivy k citlivé diskuzi, používejte tyto materiály ve výuce, dejte je na školní FB a mějte je k dispozici vytištěné pro potřeby žáků.

Možnosti podpory dětí a žáků s nedostatečnou znalostí češtiny:

Pomoc dětem a žákům v případě traumatické události:


Informace o vzdělávání cizinců v Česku – právní rámec, základní informace

Letáky ke stažení


Kurikulum češtiny jako druhého jazyka


Základní informace ke vzdělávacímu systému Ukrajiny


Další důležité odkazy ke vzdělávání cizinců v Česku


Čeština pro cizince – učební materiály

Učebnice pro Ukrajinu

 

Metodika adaptačního kurzu

Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny

Webinář pro asistenty pedagoga

Škola deskovou hrou

Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (obrázek)

Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou (PDF)

Desatero kyberbezpečnosti

Putování

Publikace do roku 2024

Veřejná konzultace

OS

RVP ZV

Sbírka úloh elektro

Standardy kvality péče (2018)

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více