Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

 

Smyslem polského projektu Příprava řešení na podporu vzdělávacího procesu budoucích a současných učitelů odborného vzdělávání je získat a rozvíjet pracovníky, zejména učitele a učitelky, v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Co udělat pro to, aby byli učitelé dobře připraveni na svou roli? Odpověď poskytnou ucelené koncepce postgraduálního studia a pedagogické praxe připravené na míru budoucím učitelům odborného vzdělávání (tj. studujícím a čerstvým absolventům) i profesionálům, kteří již v této oblasti pracují.

Vznikne také rámec pro podporu dalšího vzdělávání speciálně určený pro aktivní učitele odborného vzdělávání. Díky němu by se měli průběžně profesně rozvíjet, což potřebují ke zlepšení svých dovedností i k přizpůsobení se vyvíjejícím se požadavkům v odborném vzdělávání.

Řešení navržená v projektu následně Výzkumný ústav pedagogický (Instytut badań edukacyjnych) předá Ministerstvu národního vzdělávání, které nabídne postgraduální studium a pedagogickou praxi učitelům odborného vzdělávání. Doporučení týkající se dalšího vzdělávání učitelů budou podkladem pro aktualizaci nabídky programů profesního rozvoje učitelů, například v centrech pro přípravu učitelů odborného vzdělávání a na vysokých školách.

Ilustrační obrázek: Rozvoj učitelů OV v Polsku

Od profilu učitele po vzdělávací programy

Projekt se skládá ze tří vzájemně propojených aktivit:

  • hodnocení pracovníků zahrnuje sestavení komplexního profilu učitelů odborného vzdělávání a předvídání budoucí poptávky po nich;
  • během zkoumání určujících faktorů vznikne kvalitativní studie o nefinančních faktorech ovlivňujících nabídku pracovníků v odborném vzdělávání, proběhne analýza dovedností učitelů v odborném vzdělávání i zhodnocení stávající nabídky dalšího vzdělávání učitelů;
  • v rámci návrhu řešení se vytvoří postgraduální programy i prakticky zaměřené vzdělávací kurzy a vznikne doporučení ke zlepšení dalšího vzdělávání učitelů odborného vzdělávání.

Zapojení vzdělávací komunity

Projekt klade zvláštní důraz na zapojení zástupců vzdělávací komunity. V rámci kvalitativních studií byly provedeny rozhovory mimo jiné s učiteli odborného vzdělávání, řediteli škol či metodickými poradci.

To umožnilo porozumět jejich každodenním problémům, identifikovat skutečné potřeby a zajistit, aby činnosti projektu vycházely z reality a přesně odpovídaly očekáváním učitelů a zaměstnanců v oblasti odborného vzdělávání a přípravy.

Prioritou projektu je podpora učitelů odborného vzdělávání v rozvoji jejich motivace a dovedností, což může mít přímý dopad na zkvalitnění odborného vzdělávání v Polsku.

Chcete se dozvědět více?

Projekt (2023–2025) je v souladu se Strategií integrovaných dovedností 2030 a Akčním plánem odborného vzdělávání a přípravy 2022–2025 – dvěma hlavními politickými dokumenty, podle kterých se řídí odborné vzdělávání a příprava.

Na webu projektu naleznete výstupy projektu, včetně zprávy o motivaci, zdrojích, potřebách a překážkách pracovníků odborného vzdělávání spolu s analýzou možností vzdělávání pro učitele odborného vzdělávání.


Připravila Martina Kaňáková & Aneta Vencovská

ReferNet Poland, & Cedefop (2025, January 16). Poland: support for future and current vocational teachers. National news on VET.


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

17. duben 2025

Tři projekty NPI se dostaly do finále soutěže Úřednický čin roku 2024

Projekty Mapa spádovosti, Digitální nástroj pro tvorbu RVP a Podpora rovných příležitostí se probojovaly mezi finalisty ocenění, které uděluje Sekce pro státní službu Ministerstva vnitra spolu s platformou Byro.

Číst více

15. duben 2025

Polsko podporuje rozvoj učitelů v odborném vzdělávání

Polsko se zaměřuje na přípravu učitelů v odborném vzdělávání s pomocí nových postgraduálních programů, pedagogické praxe či revize dalšího vzdělávání.

Číst více

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více