Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.
Revize Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální reaguje na proměňující se svět 21. století a zároveň koresponduje se změnami kurikula pro základní školy (RVP ZV). Důraz klademe na snižování nadbytečného a příliš teoretického obsahu a na využitelnost v praktickém životě žáků. Mezi hlavní změny návrhu revize RVP ZŠS patří posílení kompetenční výuky, úprava počtu průřezových témat a vzdělávacích oblastí a redefinice očekávaných výsledků učení.
Harmonogram zavádění revize RVP ZŠS
- 1Q/2025 – veřejná konzultace návrhu revidovaného dokumentu
- 2Q–3Q/2025 – zapracování připomínek a schválení finální verze
- 4Q/2025 – zahájení podpory škol při implementaci RVP ZŠS
- 1. září 2026 – možnost dobrovolného zavedení výuky podle nového ŠVP
- 1. září 2027 – povinné zavedení výuky podle revidovaného RVP ZŠS
Hlavní inovace v návrhu revize RVP ZŠS
- V návrhu jsou zařazené dvě základní gramotnosti (čtenářská a pisatelská a logicko-matematická).
- Nově jsou přidané digitální a kulturní kompetence.
- Návrh snižuje počet průřezových témat, nově zavádí témata udržitelnosti a wellbeingu.
- Očekávané výsledky učení u vzdělávacích oborů jsou formulované tak, aby byly dosažitelné pro většinu žáků.
- V oblasti komunikační výchovy zohledňujeme potřeby žáků, jež využívají neverbální způsoby dorozumívání.
- Nově byl koncipován obor Osobnostní a sociální rozvoj.
- V návrhu dokumentu je kladen důraz na formativní hodnocení žáků.
Veřejné připomínkování začíná 19. února a končí 31. března 2025. Kulatý stůl za účasti odborníků na problematiku vzdělávání v ZŠS by měl proběhnout 13. března.
„Chceme do modernizace našeho vzdělávání vtáhnout i nejširší veřejnost a podněty získané zapojením veřejnosti během veřejné konzultace je model, který se nám osvědčil i v loňském roce v rámci připomínkování tzv. velké revize RVP pro předškolní a základní vzdělávání,“ říká Ivo Jupa, ředitel NPI.