KOMPAS = Pilot 14

Pilot = pilotní spolupráce ČŠI + NPI ČR
– metodická pomoc školám, navazující na kritéria hodnocení Kvalitní škola.

14 = počet zapojených krajů (krajské inspektoráty ČŠI + krajská pracoviště NPI ČR)

Začátek realizace: září 2022


Cíle

Myšlenka projektu KOMPAS je postavena na podpoře specificky zaměřené na konkrétní školu a její potřeby či slabé stránky.

Ředitel kvalitní školy je vůdčí osobností pedagogického procesu. Z toho důvodu je pro potřeby KOMPAS z modelu Kvalitní škola prioritně vybrána oblast č. 2 Pedagogické vedení školy. Právě přístup vedení školy v oblasti řízení pedagogických procesů je klíčový pro kvalitu vzdělání, které škola poskytuje. Důraz je na všech třech základních činnostech: realizaci opatření a jejich řízení, monitorování a vyhodnocování i následném přijímání opatření. Nezbytnou součástí pedagogického vedení je i vytváření zdravého školního klimatu, zajištění a rozvoj kvalitního pedagogického sboru, ale i zajištění materiálních podmínek pro vzdělávání. Nutným předpokladem kvalitního pedagogického vedení školy je vlastní profesní rozvoj členů vedení školy.


Realizace

ČŠI

  • Na návrh školního inspektora – konzultanta kvality je řediteli školy navržena účast v projektu.
  • Na základě zjištění ČŠI a dalších dat je ve spolupráci s NPI ČR navržena cílená podpora rozvoje školy.
  • Během poskytování podpory ze strany NPI ČR (cca 12 až 24 měsíců) nabízí konzultant kvality sérii supervizních setkání s ředitelem školy. Cílem je pomoci škole s udržením zvolené strategie rozvoje a zvýšit účinnost realizovaných aktivit.
  • ČŠI průběžně poskytuje metodickou podporu školám v projektu KOMPAS také prostřednictvím mailing listu, tj. rozesíláním relevantních dokumentů a dalších výstupů ČŠI, případně nabídky k účasti na vybraných aktivitách ČŠI.
  • Metodickou podporu daného typu získá ředitel školy formou přihlášení se k odběru na stránkách Kvalitní škola a Česká školní inspekce.
  • Výstupní konzultace k dopadům projektu KOMPAS na výsledky žáků školy a k posunu školy v rozvíjených kritériích modelu Kvalitní škola za dobu realizace projektu do dvou let od ukončení podpory.

NPI ČR

  • Poskytování relevantních informačních zdrojů-nejen z činnosti NPI ČR, ale dalších vzdělávacích organizací a platforem.
  • Nabídka dalšího vzdělávání managementu školy a pedagogických pracovníků – webináře, semináře, konzultace.
  • Možnost sdílení – stáže, kolokvia.
  • Konzultace a poradenství.
  • Expertní podpora - metodická podpora seniorního kolegy-ředitele.
  • Personifikovaný balíček podpory – speciálně vytvořený pro Vaši školu, konzultovaný s ČŠI.

Přínosy

  • Posílená schopnost vedení škol identifikovat potřeby škol a naplánovat vhodné intervence včetně sledování jejich naplňování a pokroku.
  • Intenzivnější práce s výsledky inspekční činnosti (inspekční zpráva, kriteriální rámec – školní report).
  • Získání/posílení dovednosti strategického a akčního plánování a jeho využívání pro řešení jiných témat v budoucnosti. Ověřilo se (zpětná vazba od zapojených škol), že ředitelé jsou schopni aplikovat získané a prohloubené dovednosti pro strategické i operativní plánování (bez ohledu na vznik školního akčního plánu).
  • Prokázání větší jistoty v plánovaných krocích při řízení školy a vedení lidí.
  • Akcentovaný rozvoj v oblasti pedagogického vedení jako zásadního kritéria pro posun dalších procesů uvnitř školy.
  • Zavádění potřebných inovací ve škole pod supervizí odborníků na kvalitu vzdělávání a metodickou podporu škol.
  • Vnímání modelu tzv. Kvalitní školy nejen jako evaluačního nástroje, ale také jako východiska pro vlastní hodnocení školy a nastavování účinných intervencí v rámci řízení školy a pedagogického vedení.

V současné době zapojeno 92 škol v celé republice.


Přečtěte si reference ředitelů na projekt KOMPAS:

Mgr. Martina Linhartová, zástupce ředitele
ZŠ Ostrava – Radvanice, Vrchlického 5, příspěvková organizace

S programem jsme spokojeni, splnil naše očekávání a je důležitým pro plánování a řízení naší školy. Škola díky podpoře NPI ČR získá rychle vše co potřebuje, dokážeme lépe a rychle zavádět inovace do školy a to díky školením a podpoře NPI ČR. Naše vedení i pedagogičtí pracovníci se zapojují do školení, které je pro ně a jejich práci s žáky velmi přínosné a hodnotí je velmi kladně.

Mgr. Dagmar Kondělková, ředitelka školy
ZŠ Gen. Svobody 16/284, 736 01 Havířov-Šumbark

Hodnocení projektu:

  • navázání spolupráce s vedením ZŠ Prameny Karviná – výuka ukrajinských žáků, činnost školního poradenského pracoviště, přehled a kompetence MS a PK, vyhodnocování ŠVP a zavádění do systému INSPIS…
  • sdílení zkušeností a vzájemná inspirace na setkáních vedoucích pracovníků ZŠ – sociální pedagogika, nadaní žáci, žáci se SVP, spolupráce s jinými organizacemi…
  • účast pedagogických pracovníků na seminářích NPI ČR – Informatické myšlení žáků, Čtenářská gramotnost aj.

Mgr. Anna Krasulová, ředitelka školy
Základní škola Ostrava, Gajdošova 9, příspěvková organizace

Pozitiva projektu:

  1. spolupráce škola, NPI ČR a ČŠI
  2. setkávání se s řediteli škol, na kterých si sdělujeme poznatky
  3. seminář nebo školení na dané téma zdarma

Přečtěte si další reference ředitelů na KOMPAS.pdf


Prezentace

KOMPASKoordinace Metodické Podpory A Spolupráce

Váš průvodce a podpora světem leadershipu, time managmentu, nových metod práce a všeho, co má moderní a inovativní škola mít a znát. Podpora při pedagogickém vedení školy v souladu s kritérii Kvalitní školy ČŠI. Garantem cílené podpory je ČŠI – krajské inspektoráty a NPI ČR – krajská pracoviště.
K 30. 4. 2024 zapojeno 104 škol ve 14 krajích. Pro bližší informace neváhejte oslovit vedoucí krajských pracovišť.

Podpora škol při zvyšování kvality vzdělávání – KOMPAS (prezentace ke stažení, 4 MB)

Od Pilotu ke Kompasu (prezentace ke stažení, 700 kB)


Kontakt

Mgr. Martina Bělohlávková
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.


 

čši

NPI