Připravili jsme příručku pro asistenty pedagoga, která vás provede procesem adaptace, integrace a výuky češtiny jako druhého jazyka u žáků z Ukrajiny.
V září roku 2022 nastoupilo do českých škol několik desítek tisíc žáků z Ukrajiny. Při jejich integraci hrají důležitou roli ve škole všichni, s kým se setkávají, tedy nejen učitelé, ale i asistenti pedagoga. Proto v rámci projektu Podpora rovných příležitostí vznikla příručka s názvem Stručný průvodce pro asistenty podporující děti a žáky z Ukrajiny, ve které můžete najít spoustu tipů, jak jako asistent pedagoga můžete žákovi s odlišným mateřským jazykem, příchozím za těchto traumatizujících událostí, pomoci.
Co v příručce najdete?
- Základní rozdíly mezi českým a ukrajinským školním vzdělávacím systémem
- Rychlé shrnutí známých věcí – kompetence a náplň práce asistenta pedagoga, jeho role ve škole a ve třídě
- Čeština jako druhý jazyk
- Zapojení do kolektivu (integrace do třídy a školy)
- Jak komunikovat se zákonnými zástupci
- Žák z Ukrajiny jako dítě cizinec, ohrožené dítě a válečný uprchlík
Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.