Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

 

Rychlé změny ve světě práce ovlivňují dlouhodobé i krátkodobé trendy na evropském trhu práce. Přechod na zelenou a digitální ekonomiku, zavádění digitálních a technologických inovací a důsledky geopolitických krizí ovlivňují to, jaké dovednosti potřebujeme, i trendy na trhu práce.

V tom, abychom si udrželi náskok před těmito změnami a jejich dopadem na dovednosti a trh práce, nám může pomoci předvídání dovedností. Významného pokroku se dosáhlo v pochopení střednědobých až dlouhodobých trendů, avšak narůstá potřeba po nástrojích, které by dokázaly zachytit krátkodobé změny na trhu práce.

Nástroj včas upozorňuje na nové dovednosti

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop) vyvinulo nový nástroj, který slouží ke krátkodobému předvídání trendů v oblasti dovedností a poptávky po odborném vzdělávání a přípravě (STAS). Pravidelné šestiměsíční prognózy zaměstnanosti, členěné podle povolání a členských států EU, poskytují včasný vhled do vznikajících trendů na trhu práce a vyvíjejících se potřebách v oblasti dovedností.

Top 5 povolání s nejvyšším nárůstem zaměstnanosti (2025)

  1. Odborní pracovníci v oblasti informačních a komunikačních technologií (3,3 %)
  2. Odborní pracovníci v oblasti obchodu a administrativy (2,4 %)
  3. Technici informačních a komunikačních technologií (2 %)
  4. Odborní pracovníci v oblasti vědy a techniky (1,5 %)
  5. Odborní pracovníci v oblasti práva, sociálních věcí a kultury (1,5 %)

Nástroj STAS ukázka

Prognózy vytvořené s pomocí nástroje STAS jsou určeny tvůrcům politik, sociálním partnerům, odborníkům na odborné vzdělávání a přípravu a odborníkům z praxe. Podporují tvorbu:

  • politik v oblasti odborného vzdělávání a přípravy,
  • vzdělávací nabídky a kurikula odborného vzdělávání a přípravy,
  • aktivní politiky trhu práce.

Nástroj STAS účinněji zachycuje dynamickou povahu trhu práce, a může tak fungovat jako systém včasného varování před vznikajícími nedostatky, mezerami a potřebami v oblasti dovedností. Zároveň představuje strategickou výhodu při přizpůsobování se krátkodobým změnám.

Kam směřuje odhalování trendů v Evropě

Nový nástroj Cedefopu reaguje na doporučení v Draghiho zprávě o evropské konkurenceschopnosti. Ta upozorňuje, že „EU by měla přepracovat svůj přístup k dovednostem tak, aby byl strategičtější, více zaměřený na budoucnost a na vznikající nedostatky v oblasti dovedností“. Zpráva dále vyzývá EU a členské státy, aby:

  • lépe využívaly předvídání dovedností (tzv. skills intelligence) tím, že budou intenzivněji používat data k pochopení a řešení stávajících nedostatků v oblasti dovedností;
  • zajistily, že systémy vzdělávání budou lépe reagovat na vznikající potřeby a nedostatky v oblasti dovedností, které vzejdou z předvídání dovedností.

Předvídání dovedností je součást poslání střediska Cedefop. STAS doplňuje existující sadu nástrojů pro:

Díky nim je Cedefop schopen zachytit dynamicky se vyvíjející trh práce a nabídnout komplexní a včasnou analýzu trendů a potřeb v oblasti dovedností v rámci EU.

Zjistěte, co nás čeká v oblasti dovedností: vyzkoušejte nástroj STAS.


Připravila Martina Kaňáková

Cedefop (2024, November 18). Welcome to STAS: Europe’s new tool for short-term anticipation of skills trends and VET demand


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy nebo se přihlašte k jejich odběru. Odborným vzděláváním se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

19. únor 2025

Veřejná konzultace k návrhu RVP pro základní školy speciální

Znovu vám nabízíme možnost vyjádřit se k připravované reformě ve vzdělávání. V informačním systému se můžete seznámit s obsahem návrhu Rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální a do 31. března k němu prostřednictvím online dotazníku můžete zaslat své komentáře.

Číst více

10. únor 2025

Jak fungují individuální vzdělávací účty v Evropě: doporučení pro ČR

Mnohé země motivují dospělé k rozvoji dovedností prostřednictvím individuálních vzdělávacích účtů. Praxe se stát od státu liší, ale benefity zůstávají. Co lze vyvodit ze zahraničních zkušeností pro Česko?

Číst více

27. leden 2025

Informace k přijímacím zkouškám na střední školy naleznete na našich webových stránkách

Připravili jsme pro vás užitečné materiály k letošním přijímacím zkouškám. Zaměřili jsme se také na žáky a žákyně v heterogenní třídě.

Číst více

23. leden 2025

Školní manažer kvality: co přispívá k lepší odborné škole?

„U nás žáci prezentují za odměnu,“ říká manažer pro kvalitu na střední odborné škole, kde se stalo zajišťování kvality prioritou. Co lze udělat pro to, aby absolventi na svou školu vzpomínali v dobrém a uchazeči v ní viděli perspektivu?

Číst více

23. leden 2025

STAS předvídá dovednosti a poptávku po odborném vzdělávání

Nový nástroj pro krátkodobé prognózy pomáhá včas předvídat trendy v oblasti dovedností. Tvůrcům politik a odborníkům ve vzdělávání umožňuje efektivně reagovat na chování trhu práce.

Číst více