Přilákat do svého týmu nové lidi, obzvlášť ty aktivní, je dnes snem personalistů. Jednou z cest, jak toho dosáhnout, je spolupráce se středními, vyššími odbornými nebo vysokými školami. Efekt spolupráce je vidět spíše z dlouhodobého hlediska, ale firmám se vyplatí.

Potvrzují to expertky na odborné vzdělávání a spolupráci škol a firem Irena Palánová a Martina Kaňáková z Národního pedagogického institutu ČR.

Jak stát podporuje spolupráci firem se školami?

IP: Nejvýraznějším počinem jsou možnosti firem čerpat daňové odpočty na podporu odborného vzdělávání, a to podle novely zákona o daních z příjmů z roku 2013. První možností je odpočet na podporu pořízení majetku na odborné vzdělávání, který činí 50 a 110 % vstupní ceny majetku podle doby jeho využití žáky. Druhou možností je odpočet na podporu výdajů vynaložených na žáka nebo studenta ve výši 200 Kč za žákohodinu odborného výcviku nebo odborné praxe na pracovišti zaměstnavatele. V účetní a daňové praxi se tyto úlevy hojně využívají.

Jak a kde se o tom zaměstnavatelé a hlavně jejich účetní a daňoví poradci dozví více?

IP: V NPI ČR jsme připravili přehledné a aktuální infografiky, kde najdete informace pro přípravu na spolupráci. Jsou to Průvodce firmy k navázání spolupráce se školou, Praktický návod a kontrolní seznam kroků pro zaměstnavatele a nejoblíbenější Co zajímá účetní a právníky. Vše je dostupné na webu NPI.

Jaké firmy uplatňují tyto odpočty nejlépe?

IP: Zatím ve statistikách Ministerstva financí a MPO převládají velké a střední firmy. Podle ekonomických oblastí se tyto odpočty nejvíce uplatňují ve zdravotnictví, strojírenství a energetice. Využít je však mohou i firmy v jiných odvětvích. Zvýšené administrativní náročnosti se bát nemusíte.

Musí firma, která stojí o spolupráci se školami, splňovat nějaký standard?

MK: Spolupráce škol a firem probíhá na dobrovolné bázi. Má-li však přinášet benefity všem stranám, je potřeba, aby splňovala určitá pravidla a byla dostatečně kvalitní. Kromě smluvního ukotvení spolupráce se školou, které mj. přináší i možnost čerpat odpočty, je možné posílit kvalitu přípravy na pracovišti vzděláváním instruktorů praktického vyučování. Instruktoři jsou zaměstnanci firem, kteří vedou žáky a studenty, pomáhají jim osvojovat si odborné dovednosti i správné pracovní návyky a zároveň odpovídají za jejich bezpečnost. NPI ČR nabízí zdarma proškolení lektorům, kteří instruktory vzdělávají. Kurz je vhodný jak pro zástupce škol, tak pro interní lektory z firem.

V jakých ohledech se firmám může spolupráce se školami vyplácet?

MK: Optikou nákladů a výnosů nestojí firmu zaškolení instruktora o nic víc než náklady na jeden inzerát. Z časového pohledu 1-1,5 roku se vyplatí daňové odpočty a zrychlené odpisy. Z dlouhodobého hlediska jsou to CSR aktivity firmy, které zlepšují povědomí o značce a produktech v regionu a usnadňují nábor nových pracovníků. Při zapojení studentů do projektů vzniká i přidaná hodnota v podobě inovací nebo jiného úhlu pohledu.

Spolupráce firem se školami

Přínosy

  • Daňové odpisy a další finanční zvýhodnění
  • Zviditelnění a dobré jméno firmy
  • Nábor nových zaměstnanců

Formy spolupráce:

  • Praxe a exkurze ve firmě
  • Sponzoring
  • Účast při závěrečných zkouškách nebo profilové části maturitní zkoušky (školní část)
  • Stáže učitelů
  • Zapojení firmy při veletrhu nebo na dnech otevřených dveří na SŠ

Praktické informace pro firmy (pdf soubory dostupné na www.npi.cz)

Článek vyšel v červnovém časopise HR forum.

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více