Zástupci Národního pedagogického institutu ČR hovořili na konferenci v Senátu Parlamentu ČR o významu a pozitivním vlivu neformálního vzdělávání.

Konference Dobrodružstvím ke hvězdám se konala v úterý 21. června v Senátu Parlamentu ČR. Vystoupili zde odborníci z oblasti pedagogiky, psychologie a byznysu. Zástupci škol představili konkrétní příklady, jak zavádět dobrodružnou výchovu v praxi. Pozvání na konferenci přijalo na 140 odborníků a pedagogů.

Z řečníků vystoupil například František Tichý z Gymnázia Přírodní školy, který představil, jak škola zavedla žákovskou samosprávu, prvky iniciačních rituálů a expedice jako přirozenou součást učení a výchovy. Viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar zdůraznil důležitost postavit prosperitu země na lidském kapitálu a nutnosti připravit děti na jinou éru. Kouč Marian Jelínek ukázal alarmující fakta spojená s životem v blahobytu a potřebu povzbudit mladé lidi k práci na sobě. Profesor dětské psychiatrie Michal Hrdlička zdůraznil důležitost dobrodružství pro zdravý vývoj dítěte a Ondřej Štefl ze Scio škol představil školní expedice a Expediční Scio školy.

Dobrodružná výchova posiluje odvahu a chuť objevovat svět, ale také odpovědnost za sebe sama i svoje okolí Je proto třeba zaměřit se už ve škole na aktivity, které žáky zážitkem učí schopnosti řešit problém, překonávat překážky, správně se rozhodnout, napravit případnou chybu a nést za svá rozhodnutí zodpovědnost,“ shrnul senátor a bývalý ředitel Gymnázia Jana Keplera Jiří Růžička, který pronesl závěrečné memorandum dobrodružné výchovy.

dobrodruzstvim ke hvezdam


Konferenci Dobrodružstvím ke hvězdám uspořádal Senát Parlamentu ČR spolu se čtyřmi vzdělávacími institucemi (Nadace Pangea, Národní pedagogický institut České republiky, Nadační fond dobrodružné výchovy v přírodě a Prázdninová škola Lipnice). Cílem bylo ukázat, jak obohatit klasické vzdělávání o dobrodružství, které mladou generaci vybaví dovednostmi pro 21. století: odvahou, odolností a odpovědností. Hlavním posláním akce bylo dostat skutečné dobrodružství do výchovy mladé generace, a tím tak přispět k budoucí prosperitě České republiky.


Webové stránky projektu: Propojování formálního a neformálního vzdělávání včetně zájmového

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více