Odborné kvalifikace by měly být na národní i místní úrovni relevantní a přitom umožňovat mezinárodní srovnání. Metodám analýzy a srovnávání odborných kvalifikací se věnuje stručná zpráva Cedefopu.

V posledních letech se zvyšuje tlak na evropské systémy vzdělávání a odborné přípravy; vlivem technologických a demografických trendů přetvářejících poptávku po dovednostech a kvalifikacích se z celoživotního učení stává nezbytnost jak pro jednotlivce, tak i pro státy. Odborné vzdělávání a příprava musí reagovat na rychle se měnící potřeby trhu práce a přizpůsobovat nabídku kvalifikací poptávce po dovednostech. Zlepšení kvality, relevance a flexibility nabídky odborného vzdělávání je proto jádrem rámce evropské politiky odborného vzdělávání a přípravy na období 2021–2025, který zdůrazňuje význam mezinárodní spolupráce, mobility účastníků vzdělávání a pracujících a uznávání výsledků učení.

Na podporu provádění politik posilujících transparentnost a mezinárodní srovnatelnost kvalifikací realizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) studii týkající se metod analýzy a srovnávání profilu a obsahu odborných kvalifikací, které se v jednotlivých evropských zemích stále do značné míry liší. Ve stručné zprávě Cedefop nastiňuje dva hlavní sledované cíle a stanovená řešení a jejich důsledky pro výzkumné pracovníky a tvůrce politik.

Celá stručná zpráva Cedefopu Analýza a srovnání odborných kvalifikací


Anotaci připravila Aneta Vencovská, stručnou zprávu přeložila Alena Kadlecová
Briefing note – Analysing and comparing VET qualifications [online]. Cedefop, August 2021 [cit. 2021-10-12].

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více