K příležitosti českého předsednictví Rady Evropské unie připravil ReferNet ČR ve spolupráci s Cedefop sadu publikací představující české odborné vzdělávání.
Česká republika převzala v červenci 2022 předsednictví Rady Evropské unie. Stejně jako u předchozích předsednických zemí je toto období příležitostí k šíření povědomí o tom, jak funguje místní odborné vzdělávání. Proto ReferNet Česká republika ve spolupráci s Cedefop (Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání) vytvořil sadu informačních materiálů mapujících český systém odborného vzdělávání a přípravy.
V čem české odborné vzdělávání vyniká
Odborné vzdělávání má v českém vzdělávacím systému významné postavení, což se projevuje v počtech žáků, kteří do něj vstupují. V roce 2020 byl podíl žáků v programech odborného vzdělávání na středních školách 70,5 %. O dlouhodobé prvenství sice Česká republika přišla, přesto jde o druhý nejvyšší podíl v Evropské unii. A ačkoliv se v posledních letech zvyšuje podíl těch, kteří předčasně ukončí vzdělávání, se 6,4 % (v roce 2021) zůstává poměrně nízký. K tomuto dobrému výsledku zčásti přispívá široká nabídka vzdělávacích cest i horizontální prostupnost vzdělávání.
Značná míra pozornosti je upřena na uplatnitelnost absolventů na trhu práce. Míra zaměstnanosti absolventů odborného vzdělávání ve věku 20–34 let je s 82,1 % nad průměrem EU. A ačkoliv většina absolventů získá kvalifikaci uznávanou na trhu práce, stát se snaží podpořit jejich uplatnitelnost prostřednictvím dalších opatření. Od roku 2020 mají kupříkladu žáci čtyřletých programů ve vybraných oborech vzdělání možnost získat dvě odborné kvalifikace na různých úrovních evropského rámce kvalifikací (úrovně 3 a 4). Opatření má zabránit odchodu žáků ze vzdělávání bez jakékoliv kvalifikace. Dva typy certifikátů jsou také atraktivní pro zaměstnavatele.
Pomoc dospělým s uplatněním na pracovním trhu zajišťuje Národní soustava kvalifikací, která umožňuje uznávat odborné dovednosti bez ohledu na to, jakým způsobem byly získány. Národní soustava kvalifikací nabízí více než 1 440 kvalifikací na úrovních 2 až 7 evropského rámce kvalifikací.
Aktuální témata a výzvy
Česká vzdělávací politika se musí vyrovnávat i s různými výzvami. Jednou z nich je stárnutí pedagogických pracovníků: průměrný věk učitelů středních škol je 49,4 roku. Ačkoliv se platy učitelů zvyšují, učitelské povolání má stále nízkou prestiž a příliš neláká mladou generaci. Ministerstvo školství se zároveň hodlá zaměřit na počáteční a průběžnou odbornou přípravu učitelů a na profesní rozvoj vedoucích pracovníků.
Dalším rezonujícím tématem je zvyšování souladu odborného vzdělávání s potřebami světa práce. V souvislosti s tím by měla být více podporována spolupráce škol se zaměstnavateli a navýšen podíl praktického vyučování na pracovištích zaměstnavatelů. Spolupráci mezi sférou vzdělávání a světem práce či zavádění prvků duálního systému v odborném vzdělávání prosazuje Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030.
Možnost pozdější volby povolání a odložení brzké specializace vytvořením společného základu pro příbuzné obory vzdělání by žákům mimo jiné měla přinést aktuálně probíhající revize rámcových vzdělávacích programů odborného vzdělávání a inovace oborové soustavy.
Oblast celoživotního učení v České republice skýtá velký prostor pro další rozvoj. Mezi budoucí úkoly patří zajistit významnou podporu celoživotního učení či vytvořit systémové prostředí v dalším vzdělávání. Zvýšení účasti dospělých na dalším vzdělávání je cílem Národního plánu obnovy i připravovaných individuálních vzdělávacích účtů.
Vzdělávací systém v kostce…
Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami českého systému odborného vzdělávání zprostředkovává materiál Přehled odborného vzdělávání v České republice (Spotlight on VET Czechia). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení v Česku. Materiál je k dispozici jak v českém, tak v anglickém jazyce.
… a v detailu
Pro zájemce o zevrubný popis českého odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Odborné vzdělávání v Česku – stručný popis (Vocational education and training in Czechia – short description). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání v Česku tím, že poskytuje vhled do jeho charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stran, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a na současné výzvy. Publikace je rovněž k dostání v českém a anglickém jazyce.
Podívejte se také na předsednické video o systému odborného vzdělávání a přípravy v Česku.
Připravila Aneta Vencovská
Přehled odborného vzdělávání v České republice [online]. Cedefop, July 2022 [cit. 2022-08-16]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/8142
Odborné vzdělávání v Česku – stručný popis [online]. Cedefop, September 2022 [cit. 2022-10-03]. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/publications/4210
Foto od Radek Kozák na Unsplash
Chcete vědět, co vás v budoucnu čeká na trhu práce a jaké dovednosti budou v budoucnu potřeba? Zajímá vás budoucnost odborného vzdělávání a možné scénáře jeho vývoje?
Přihlaste se k odběru newsletteru a už vám žádná novinka neunikne. Přečtěte si již vydané novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika.