Litva od roku 2022 postupně zavádí peer review jako formu externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy. K jakým závěrům a doporučením dospěla v rámci pilotního projektu?

 

V roce 2023 byl v Litvě úspěšně završen pilotní projekt Posílení systémů a procesů zajišťování kvality v odborném vzdělávání a přípravě, který zahájil svou činnost v roce 2018. Jeho náplní byla příprava a provádění externího hodnocení kvality v odborném vzdělávání a přípravě prostřednictvím zapojení učitelů, žáků, odborníků a administrativních pracovníků v rámci systému celoživotního učení. Projekt měl několik výstupů:

  • vytvoření a spuštění systému monitorování činnosti institucí odborného vzdělávání a přípravy a realizace programů odborného vzdělávání a přípravy;
  • revize nebo vývoj nových nástrojů pro externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy (např. peer review, tj. hodnocení odborníky ze stejné oblasti);
  • zlepšení odborných znalostí pracovníků institucí, kteří provádějí externí hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy;
  • dokončení externího hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy a zanalyzování jeho výsledků.

Doporučení k využívání peer review a hlavní výsledky

Od roku 2022 provádí Litva peer review jako formu externího hodnocení kvality na podporu institucí odborného vzdělávání a přípravy, které jsou hodnoceny v oblasti zajišťování kvality. Doporučení k využívání peer review v odborném vzdělávání a přípravě z roku 2023 dokládá výsledky systematizace peer review na základě zkušeností získaných v praxi. Představuje také hlavní cíle procesu peer review:

  • podpora zajišťování a zvyšování kvality;
  • zajištění transparentnosti a jednotného standardu hodnocení kvality;
  • podpora rovných příležitostí.

Doporučení také obsahuje průvodce procesem peer review, který poukazuje na zásady důležité pro kvalitu procesu hodnocení. Dále zahrnuje rovněž informace o čtyřech fázích procesu hodnocení, které vycházejí z cyklu kvality EQAVET:

  • Přípravná fáze (plánování): Instituce odborného vzdělávání a přípravy připraví sebehodnoticí zprávu. Je jmenována skupina hodnotitelů (tzv. peerů) a je stanoven postup hodnocení.
  • Hodnoticí návštěva (realizace) v rozsahu 1,5 dne: Na konci návštěvy poskytnou hodnotitelé instituci odborného vzdělávání a přípravy ústní zpětnou vazbu.
  • Zpětnovazební zpráva (vyhodnocení): Nejpozději 4 týdny po skončení návštěvy je vypracována závěrečná zpětnovazební zpráva.
  • Přezkoumání (revize): Výsledky a doporučení z peer review jsou převedeny do konkrétních plánů a prováděcích opatření v rámci hodnocené instituce.

Zároveň bylo vymezeno 16 oblastí kvality a vytvořeno sedm doporučení pro zavádění peer review, jejichž cílem je pomoci začlenit peer review do externího hodnocení institucí odborného vzdělávání a přípravy.

Peer review bylo v roce 2023 pilotně vyzkoušeno v pěti institucích odborného vzdělávání a přípravy. Do role hodnotitelů bylo vybráno celkem 19 odborníků. Každá instituce odborného vzdělávání si vybrala dvě oblasti kvality.

Pilotní projekt ukázal, že peer review podporuje síťování a spolupráci mezi institucemi odborného vzdělávání a přípravy, kulturu kvality a vzájemné důvěry i zapojení sociálních partnerů do zajišťování kvality. Instituce odborného vzdělávání, které se zúčastnily pilotního projektu, uvedly jako jednu z hlavních výhod peer review to, že si mohou samy vybrat své hodnotitele. Peer review podle nich musí být neveřejné a mělo by pomáhat institucím odborného vzdělávání a přípravy v jejich dalším rozvoji. Nutnou podmínkou je i průběžné vzdělávání hodnotitelů.

Ilustrační foto

Výhled do budoucna

Průzkum založený na dotazníku rozeslaném institucím odborného vzdělávání a přípravy, které se účastnily pilotního projektu, ukázal, že 87 % institucí a 85 % dotazovaných hodnotitelů by doporučilo využívání peer review jako nástroje externího hodnocení. 92 % institucí uvedlo, že peer review je pro ně přínosem, a 100 % hodnotitelů souhlasilo s tím, že peer review přispívá k jejich osobnímu rozvoji.

Po dokončení pilotního ověřování peer review v roce 2023 byl zahájen nový projekt (Erasmus+), jehož cílem je digitalizovat metodiku peer review pro odborné vzdělávání a přípravu.


Připravila Martina Kaňáková

CEDEFOP. Lithuania: pilot project on external assessment in VET: outcomes and recommendations. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 23 January 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/lithuania-pilot-project-external-assessment-vet-outcomes-and-recommendations. [cit. 2024-07-11].

Foto od ThisisEngineering na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

 

 

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více