Aktualizovaná databáze Cedefopu nabízí srovnání systémů učňovské přípravy v Evropě i příklady dobré praxe, které využijí zejména odborníci a tvůrci politik.

 

Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání a přípravy (Cedefop) nabízí v poslední aktualizaci databáze o systémech učňovské přípravy (2023–2024) nejnovější informace o podobách, organizaci a způsobech řízení učňovské přípravy v Evropě.

Online databáze, která byla aktualizována za přispění odborníků na učňovskou přípravu v rámci sítě Cedefop, poskytuje strukturované a porovnatelné informace o systémech učňovské přípravy v členských státech Evropské unie, Norsku, Švýcarsku, Spojeném království a na Islandu. Databáze představuje pro odborníky a tvůrce politik cenný nástroj, jenž usnadní komparativní analýzu a vyhledávání příkladů dobré praxe, a to zejména v situaci, kdy evropské země usilují o rozšíření a vylepšení svých učňovských systémů v souvislosti se zavedením Evropského rámce pro kvalitní a efektivní učňovskou přípravu v roce 2018.

Učňovská příprava je vhodnou odpovědí na svět práce, který se rychle mění v důsledku digitalizace, umělé inteligence či zelené transformace. Usnadňuje mladým lidem přechod ze vzdělávání do pracovního života a dospělým pomáhá se zvyšováním i změnou kvalifikace.

Kvalitní učňovská příprava, jež strukturovaně propojuje poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy, zaměstnavatele a učící se, dokáže poskytovat komplexní vzdělávací zkušenost, která umožní učícím se jednotlivcům získat správné dovednosti požadované měnícím se trhem práce, a to jak v současnosti, tak v dlouhodobějším horizontu.

Údaje v databázi jsou roztříděny podle jednotlivých zemí a podle systémů učňovské přípravy. Jednotlivé záložky k učňovským systémům poskytují celou řadu informací:

  • jak daný systém učňovské přípravy vznikl;
  • které skupiny lidí se do učňovské přípravy obvykle přihlašují;
  • jaké kvalifikace mohou získat (typ, úroveň) a jak mohou postupovat ve vzdělávacím systému;
  • jak je učňovská příprava řízena, včetně odpovědnosti státních orgánů a sociálních partnerů;
  • jak je organizována odborná příprava na pracovišti, včetně jejího podílu v rámci vzdělávacího programu, způsobu střídání výuky ve škole a na pracovišti, ukotvení nabízeného vzdělávání v systému a role školitelů/mentorů/instruktorů ve firmě;
  • jaké typy smluv a odměn jsou pro učně stanoveny;
  • kdo pokrývá hlavní náklady a jaké pobídky existují pro firmy a učící se.

Chcete se dozvědět více o učňovské přípravě v Evropě a načerpat inspiraci? Prozkoumejte Evropskou databázi o systémech učňovské přípravy.

Ilustrační obrázek


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. All there is to know about European apprenticeships close to hand. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 27 March 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/all-there-know-about-european-apprenticeships-close-hand. [cit. 2024-06-06].

CEDEFOP. Cedefop European database on apprenticeship schemes. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/tools/apprenticeship-schemes. [cit. 2024-06-06].


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více