Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě v Bulharsku představuje završení dvouletých diskusí zainteresovaných stran. Jaké zásadní změny přináší nová legislativa?

V březnu 2024 udělalo Bulharsko další krok v modernizaci systému odborného vzdělávání v podobě novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě. Reforma s sebou nese změny soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě, národních vzdělávacích standardů i duálního vzdělávání. Zároveň umožní flexibilní formy vzdělávání, zavede možnost distančního studia pro osoby starší 16 let a nově vymezí zajišťování kvality v odborném vzdělávání. Novelizace dále podpoří lepší propojení odborného vzdělávání s potřebami trhu práce, usnadní validaci výsledků předchozího učení a sníží administrativní zátěž spojenou s akreditací poskytovatelů odborného vzdělávání.

Ilustrační foto

Novelizace zákona o odborném vzdělávání a přípravě je výsledkem rozsáhlých dvouletých konzultací se všemi aktéry působícími v oblasti odborného vzdělávání. Jednou z nejdůležitějších změn je zjednodušení soustavy profesí v odborném vzdělávání a přípravě. Její nová podoba by měla pomoci studujícím se informovaně rozhodovat. Profese budou revidovány 20 sektorovými radami pro dovednosti, které vznikly na konci roku 2023.

Dále se plánuje kompletní aktualizace národních vzdělávacích standardů, které budou zahrnovat jednotky výsledků učení obsahující i soubory dovedností nezbytné pro zelenou a digitální transformaci. Společně s tím se změní způsob, jak může studující získat úplnou nebo částečnou kvalifikaci. Počítá se i s novou právní definicí vzdělávání pro část profese.

Novelizace zavádí také změnu v duálním vzdělávání, která usnadní zaměstnavatelům, včetně malých a středních podniků, jmenování mentorů. Změna spočívá ve snížení požadovaného rozsahu praxe mentorů ze 3 na 2 roky.

Nová legislativa, která je v souladu s doporučením Rady o odborném vzdělávání a přípravě, osnabrückou deklarací, Národním implementačním plánem Bulharska a Národním plánem obnovy, umožňuje zavést e-learning pro studující starší 16 let a také přenos a shromažďování jednotek výsledků učení.

Kromě toho byla zavedena definice zajišťování kvality, která zahrnuje závazek účasti v procesu hodnocení kvality odborného vzdělávání a přípravy pro organizace zaměstnavatelů a odborové svazy působící na národní úrovni.

Legislativní úpravy se rovněž týkají seznamu státem chráněných profesí a seznamu profesí s očekávaným nedostatkem odborníků na trhu práce, jež budou aktualizovány každé dva roky a budou vycházet z analýzy trhu práce, která se v této souvislosti velmi osvědčila.

Validace odborných znalostí, dovedností a kompetencí byla pro vzdělávací instituce zjednodušena díky jasným pokynům týkajícím se procesu validace.

V neposlední řadě novelizace upravuje také fungování center odborného vzdělávání a přípravy nabízejících příležitosti k získání kvalifikace i rekvalifikace osobám starším 16 let tím, že snižuje administrativní zátěž, která souvisí s akreditačními procesy.


Připravila Aneta Vencovská

CEDEFOP. Bulgaria: a new VET Act amendment further modernises VET. Online. European Centre for the Development of Vocational Training. 17 May 2024. Dostupné z: https://www.cedefop.europa.eu/en/news/bulgaria-new-vet-act-amendment-further-modernises-vet. [cit. 2024-06-04].

Foto od Thomas Martinsen na Unsplash


Zajímá Vás, jakým vývojem prochází odborné vzdělávání v Evropě? Přečtěte si novinky z Evropy a prozkoumejte, čím se zabýváme v projektu ReferNet Česká republika

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více