Připravili jsme překlad článku o aktualizované sadě online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků z odborného vzdělávání, kterou vytvořilo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání (Cedefop).

Aktualizovanou sadu online nástrojů ke snížení předčasných odchodů žáků představuje v květnovém vydání časopisu Skillset and match odbornice Irene Psifidou.

V Evropské unii nedokončí vzdělávání jeden z deseti mladých dospělých. Předčasné odchody ze vzdělávání jsou proto v Evropě palčivým problémem, který s sebou nese značné náklady jak pro jednotlivce, tak pro společnost. Aby Cedefop praktickým způsobem podpořil tvůrce politik a poskytovatele vzdělávání v boji proti předčasným odchodům z odborného vzdělávání, zpřístupnil po několikaleté systematické rešerši v roce 2017 sadu nástrojů VET toolkit for tackling early leaving. „Nástroje mají pomoci mladým lidem ohroženým předčasným odchodem ze vzdělávání setrvat ve vyšším sekundárním vzdělávání a dokončit ho. A lidem, kteří již ze vzdělávání předčasně odešli, mají pomoci se ke vzdělávání zase vrátit,“ vysvětluje odbornice Cedefopu Irene Psifidou. Sadu nástrojů využijí ministerstva, odborné školy, zaměstnavatelé, ale i poradenská centra, služby zaměstnanosti, sociální služby či organizace mládeže.     

Sada nabízí interaktivní nástroje

Sada nástrojů je v mnoha ohledech inovativní. Důležitým prvkem je, že je založena na důkazech: zdroje totiž vycházejí z komparativního výzkumu a analytické práce. Sada nástrojů pracuje s pečlivě zpracovanými profily lidí ohrožených předčasným odchodem ze vzdělávání a umožňuje tak jejich včasné odhalení. Tvůrcům politik zase pomáhá lépe porozumět podmínkám a potřebám těchto ohrožených lidí a účinně zakročit. „Uživatelé nástrojů se dozví, jak přistupovat k různým skupinám lidí při prevenci předčasných odchodů i během včasné intervence. Nástroj je také vysoce interaktivní, a tak mohou uživatelé na základě vložených dat zjistit, jaké mají jejich přístupy silné a slabé stránky,“ uvádí Psifidou. Uživatelé si dále mohou vytvořit akční plán pro snižování předčasných odchodů ze vzdělávání a procházet více než 250 různých zdrojů (data, publikace, projekty Erasmus+, příklady dobré praxe i nástroje využívané napříč Evropou). „Sada nástrojů byla v minulém roce zaktualizována a rozšířena právě o zdroje, které mají být oporou při tvorbě, implementaci a evaluaci politik usilujících o snížení předčasných odchodů z odborného vzdělávání,“ upozorňuje Psifidou.

Pro tvůrce politik a poskytovatele odborného vzdělávání a přípravy balíček obsahuje nástroje k reflexi. S jejich pomocí uživatelé porozumí vzorcům předčasných odchodů, identifikují silné a slabé stránky národních, regionálních či institucionálních přístupů a mohou navrhnout akce ke zmírnění předčasných odchodů ze vzdělávání. Evaluační plány zase pomáhají uživatelům, kteří nejsou v této oblasti odborníky, vybrat relevantní ukazatele a krok za krokem si naplánovat sledování a vyhodnocování zvolených přístupů. 

Odezva a výhledy do budoucna

Sada nástrojů má tisíce uživatelů a zpětná vazba na její využitelnost je podle Irene Psifidou velmi pozitivní: k březnu 2020 měl nástroj přes 53 600 uživatelů. Cedefop nástroj propaguje mezi národními a regionálními zájemci, kterým může pomoci při řešení předčasných odchodů ze všech typů odborného vzdělávání a přípravy. Podařilo se vytvořit také online komunitu více než 60 takzvaných ambasadorů (z řad tvůrců politik a poskytovatelů vzdělávání) pro snižování předčasných odchodů z odborného vzdělávání a přípravy v Evropě, kteří přispívají k vývoji a šíření nástrojů v 21 zemích.

„Do budoucna Cedefop plánuje obohatit sadu o další praktické nástroje a rozšířit zaměření i na další ohrožené skupiny s cílem snižovat předčasné odchody ze vzdělávání, zvyšovat zaměstnanost mladých a vytvářet cesty k prohlubování dovedností,“ dodává odbornice Cedefopu Irene Psifidou.

Cedefop toolkit helps tackle VET early leaving. Skillset and match [online]. Cedefop, 2020(19), s. 6–7 [cit. 2020-08-11]. 

https://www.cedefop.europa.eu/files/9146_en.pdf

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více