Úspěch českého týmu
Čtyři studentky z vítězného českého týmu, Adéla Málková, Lucie Jalušková, Adéla Klabanová a Zdislava Kroupová z VOŠZ a SŠZ Ústí nad Labem, komentují své soutěžní fotografie: „Jsme kamarádky, které spojuje záliba v kreativních věcech. Z tohoto důvodu jsme si vybraly obor Zubní technik. Během karantény jsme ale nemohly dělat to, co máme rády. Nejen že nebyla škola, nekonalo se praktické vyučování ani další akce, na které jsme se těšily a které obohacují výuku na naší zdravotnické škole. To nás mrzelo. Chybělo nám také využívání moderních technologií a systémů CAD/CAM, které nás nejvíc baví. Nyní je ale situace lepší a my se můžeme zase učit, jak přimět lidi se smát.“
Letošního ročníku soutěže se zúčastnilo celkem 43 týmů ze 13 evropských zemí. Vítězný český tým byl jediný z ČR, který se do soutěže zapojil. Soutěž již pátým rokem pořádá Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborné přípravy) s cílem zviditelnit odborné vzdělávání v Evropě.
„V letošním roce byla evropská i česká účast celkově slabší než v předešlých ročnících soutěže. Zatímco minulý rok se do soutěže zapojilo dokonce devět českých škol, letos byla aktivní jen SZŠ a VOŠ z Ústí nad Labem. A zabodovala, stejně jako loni, kdy se spolu s týmem Střední uměleckoprůmyslové školy v Uherském Hradišti dostala do semifinále,“ popisuje Martina Kaňáková, národní koordinátorka sítě ReferNet Česká republika: „Fotografická soutěž Cedefopu je určitě zajímavou příležitostí, kdy sami žáci nebo studenti mohou touto atraktivní cestou zviditelnit zvolený obor vzdělání, a ukázat tak případným zájemcům o studium nebo svým vrstevníkům rozmanitost a současně i náročnost odborného vzdělávání.“
Fotografie vítězných týmů si můžete prohlédnout ve fotogalerii na webu Cedefop.
Důraz na digitální a „zelené“ dovednosti, poprvé i videa
Úkolem soutěžních týmů v letošním ročníku soutěže bylo vytvořit originální fotopříběh ze čtyř až pěti fotografií, v němž hraje hlavní roli odborné vzdělávání, a ukázat v něm své digitální a/nebo „zelené“ dovednosti (environmentální, vztahující se k životnímu prostředí), které si jeho členové během vzdělávání osvojili. K příběhu autoři přidali komentář v rozsahu sta slov s hlavní myšlenkou, která za jejich příběhem stojí.
Letos poprvé měli soutěžící možnost vytvořit navíc z fotografií i krátké video do 60 vteřin s cílem zvýraznit myšlenku celého příběhu. Cenu za nejlepší video získal tým SUPSTARS ze slovenské umělecké školy v Košicích.
Všechny vítězné týmy dostanou cestovní vouchery, které budou moci využít po uvolnění všech restrikcí spojených s cestováním.
ReferNet je koordinován a kofinancován Evropským střediskem pro rozvoj odborného vzdělávání Cedefop. Národní pedagogický institut České republiky je národním koordinátorem evropské sítě ReferNet ČR, která poskytuje aktuální, ověřené a spolehlivé informace pro zprávy a analýzy Cedefopu o systémech a trendech v odborném vzdělávání napříč Evropou. Úlohou národních koordinátorů ReferNetu je mimo jiné zvyšovat a šířit povědomí o aktivitách a výstupech Cedefopu ve svých zemích.
Další informace najdete na webu www.refernet.cz.