S psychologem Valerijem Seničevem jsme ve dvou podcastech hovořili o tom, jak si osvojit nový jazyk a co nejrychleji se začlenit do nového prostředí, a o podpoře žáků s odlišným mateřským jazykem.
V prvním podcastu se například dozvíme, zda je výhodou, že náš mateřský jazyk patří do skupiny slovanských jazyků, když se chceme učit češtinu. Zjistíme, jestli je lepší studovat celé dopoledne v jazykovém kurzu, nebo jít ven a poslouchat ostatní lidi na ulicích, v parku či obchodech. Zkušený psycholog a kariérní poradce Valerij Seničev nám prozradí, kdo byl v prvních třech letech jeho nejlepší kamarád, a my se můžeme rozhodnout, jestli si takového také pořídíme. Při poslechu také zjistíme, jak moc užitečné je opustit svou sociální bublinu a začít nasávat okolní svět všemi smysly, abychom se cítili co nejpohodlněji a zároveň se nesnažili potlačit svůj původ.
Ve druhém podcastu se dozvíme, jak můžeme z pozice učitele pomoci dětem překonat stesk po domově a najít si přátele v novém prostředí. Také se seznámíme s pojmem kognitivní disonance, který je zde velmi dobře popsán na konkrétních příkladech. Setkáme se zde mimo jiné i se syndromem vyhoření, kterým mohou trpět nově příchozí žáci.
Web Zapojmevsechny.cz vznikl v rámci projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který realizuje Národní pedagogický institut České republiky. Projekt je spolufinancován EU.