Pilotní projekt HVE-flex si klade za cíl usnadnit a urychlit získávání kvalifikací z vysokoškolského odborného vzdělávání (HVE) na úrovních 5 a 6 Evropského rámce kvalifikací jednotlivcům s rozsáhlou praxí v daném oboru.

Pilotní projekt HVE-flex se rozběhl v roce 2020 a nyní začínají být patrné první známky jeho úspěchu. Projekt realizuje Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání (MYH). Skládá se z následujících dvou hlavních částí:

  • zkoumání a vývoj modelů pro ověřování a uznávání neformálního a informálního učení (tzv. validaci);
  • vytváření rychlejších a flexibilnějších vzdělávacích cest vedoucích k dokončení programů vysokoškolského odborného vzdělávání včetně získání příslušné kvalifikace.

Poskytování přípravy v návaznosti na trh práce

Pilotní projekt HVE-flex financuje nadlimitní místa v zavedeném vysokoškolském odborném programu a nastavuje v něm vzdělávací cesty vedoucí k osvojení výsledků učení potřebných pro získání úplné kvalifikace. Vzdělávací programy ve vysokoškolském odborném vzdělávání musejí být v souladu s potřebami trhu práce. Švédská národní agentura pro vysokoškolské odborné vzdělávání schvaluje a financuje programy na základě analýz těchto potřeb a kvalitativních kritérií, jako jsou dovednosti požadované zaměstnavateli a průmyslovými odvětvími, a distribuci studijních míst podle poptávky. Externí zainteresované strany, včetně zaměstnavatelů a sektorových organizací, jakož i centrální a regionální orgány, mají rovněž značný vliv na procesy hodnocení a rozhodování.

V červnu 2020 se švédská vláda rozhodla přidělit ročně 29 milionů švédských korun (přibližně 67 milionů korun českých) na roky 2020, 2021 a 2022, přičemž prostředky mají být určeny poskytovatelům vzdělávání prostřednictvím Švédské národní agentury pro vysokoškolské odborné vzdělávání. Finance pokrývají jak validaci, tak individuální doplňkové vzdělávání v modelu HVE-flex pro přibližně 500 lidí ročně. Jedním z hlavních cílů pilotního projektu HVE-flex je trvalé zavedení této flexibilní cesty ve vysokoškolském odborném vzdělávání.

První známky úspěchu

Projekt HVE-flex již vykazuje první známky úspěchu. Zúčastnění studenti vysokoškolského odborného vzdělávacího programu byli díky validaci v průměru osvobozeni od 60 % výsledků učení; 8 z 10 získá kvalifikaci z vysokoškolského odborného vzdělávání ve zrychleném plánu. Předběžné pozorování první skupiny studentů v rámci projektu HVE-flex ukazuje, že „náklady“ na vzdělání jsou poloviční.

Mnoho pracovníků v oblasti zdravotnictví a sociální péče je kvalifikovanějších, než je formálně zdokumentováno. Kvůli tomu je ověřování a uznávání předchozího učení důležité, jak také ukazuje následující příklad:

Katja Perälä, 47 let, z Eskilstuny, pracuje mnoho let jako pečovatelka o seniory. Nyní se zapsala do programu HVE-flex, aby se stala ošetřovatelkou se specializací v geriatrii. Vzhledem k jejím pracovním zkušenostem a předchozím znalostem byl dvouletý program zkrácen na šest měsíců kombinovaného studia. Po jeho dokončení ji čeká nová, lépe placená práce, což pro ni samotnou představuje pozitivní výsledek, ale i možnou cestu pro ostatní:

Doporučuji HVE-flex všem svým kolegům. Mnozí z nás považují zvyšování kvalifikace za obtížné, avšak máme tendenci podceňovat dovednosti, které jsme získali ve svém profesním životě.“


Přeložila Aneta Vencovská

Sweden: HVE-flex: fast track to higher VET qualifications through validation [online]. Cedefop, 20/12/2021 [cit. 2022-02-10].

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více