Národní pedagogický institut České republiky nabízí nejen vychovatelkám a vychovatelům školních družin a klubů výběr toho nezajímavějšího z oborového setkání Družení naživo, které se konalo letos v říjnu v Praze a Olomouci. Playlist videí nabízí záznamy příspěvků a prezentací.

Letošní setkání vychovatelek a vychovatelů školních družin a klubů, Družení naživo, se konalo v Praze (1. 10.) a v Olomouci (15. 10.). A protože o akci byl značný zájem a není dostatek kapacit, aby organizátoři uspokojili všechny, kteří by se chtěli osobně zúčastnit, rozhodli se letos dění na setkání natáčet a záznam toho nejzajímavějšího je nyní k dispozici ke zhlédnutí. Ze dvou desítek přednášek a prezentací jak z pražského tak olomouckého setkání nabízí YouTube kanál NPI ČR výběr devíti zajímavých vystoupení, která pokryla nebývale široký záběr témat. 

RNDr. Milan Macek, CSc. ředitel Obchodní akademie Vinohradská, spoluautor celé řady návrhů zákonů, vyhlášek a dalších podzákonných norem pro oblast školství, se ve svém vystoupení zaměřil na legislativní rámec zájmového vzdělávání. O Školním vzdělávacím programu přednášela Mgr. Jana Heřmanová, ředitelka SVČ Ivančice, o prevenci rizikového chování ve školní družině přednášel PhDr. Ladislav Spurný, krajský školský protidrogový koordinátor.

Došlo i na sdílení příkladů dobré praxe, v YouTube playlistu toho nejzajímavějšího z Družení naživo je mimo jiné i prezentace volnočasového projektu "Proti proudu času", jak jej představili Mgr. Monika Juřicová, Dis., učitelka na 2. stupni a animátorka a Mgr. Štěpán Rak, Ph.D., paleontolog, kurátor a učitel. Mgr.Jan Gabriel Szutkowski, školní psycholog, rodinný terapeut ve své přednášce popisoval, jak pracovat s emocemi a pocity, jak zvládat stres a napětí a předejít vyhoření. 

Pražského a olomouckého setkání se prezenčně zúčastnilo na 128 posluchačů, dohromady shlédli patnáct příspěvků. "Přednášející byli navzdory krátkému příspěvku schopni předat účastníkům ze svých témat co nejvíc informací, poskytli cílové skupině svoje prezentace, metodické materiály a nabídli následné konzultace," říká organizátorka obou setkání Družení naživo, ústřední metodička pro vzdělávání NPI ČR, Bc. Monika Doubková. A dodává, že mezi reakcemi účastníků jí nejvíce těší ty, jako například od jedné z vychovatelek, která se podělila o zpětnou vazbu emailem: "Po celém dni u vás jsem si nepřipadala jako podřadný zaměstnanec ( jak jsme často ve školství vnímány), ale jako důležitý článek celého systému. A za to Vám, vašim spolupracovníkům i lektorům moc děkuji."

"Účastníci byli spokojeni s výběrem témat i jejich obsahem. Uvítali především možnost se po dlouhé době osobně setkat a vzájemně sdílet zkušenosti a příklady dobré praxe," dodává Bc. Monika Doubková s tím, překlopit obsah konference do online záznamu bylo logické řešení v situaci, kdy organizátoři beztak museli počítat s variantou, že celé setkání bude muset být kvůli epidemiologické situace přenášeno kamerami online. To se tak nakonec nestalo, kamery nicméně zůstaly a zprostředkovávají to nejzajímavější z konference komukoliv, kdo se chce podívat ze záznamu. 

NPI ČR celý playlist distribuuje newsletterem nejen k vychovatelkám a vychovatelům ŠD a ŠK, ale také ke dvaceti tisícům učitelům a ředitelům základních škol. Playlist bude také umístěn na stránek Zájmové a neformální vzdělávání NPI ČR a vybrané příspěvky bude NPI ČR poutat také na svůj Facebookový profil. „Chceme tímto podpořit důležitou práci vychovatelek a vychovatelů školních družin a klubů a přiblížit jejich ji široké školské veřejnosti,“ říká za oddělení komunikace NPI ČR Jan Štěpánek. „Vždyť ve družinách tráví děti často stejně i více času než v lavicích, je důležité nabídnout veřejnosti témata, kterými se vychovatelky a vychovatelé zaobírají.“ 

Odkazy: 

Playlist: https://www.youtube.com/watch?v=-VErKaBJa6U

ZNV NPI ČR: https://znv.npi.cz/

Celý newsletter: https://397.ecomailapp.cz/campaigns/render/623/ea86c3fa4b2c25be8738a6b9c1bd5071

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více