V souvislosti se slovinským předsednictvím Rady Evropské unie vydalo Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání publikace, které se věnují slovinskému odbornému vzdělávání. To má v zemi silnou tradici i působivé výsledky.   

K příležitosti předsednictví Rady Evropské unie, které převzalo na období od července do konce roku 2021 Slovinsko, aktualizoval Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborného vzdělávání) publikace, které mapují slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy.

V čem slovinské odborné vzdělávání vyniká

Formální odborné vzdělávání a příprava se ve slovinském vzdělávacím systému vyskytují od vyšší sekundární úrovně. Zajišťují je převážně veřejné školy, které jsou zřizovány a financovány státem. Odborné vzdělávání a přípravu na vyšší sekundární a terciární úrovni řídí ministerstvo školství, za rozvoj odborného vzdělávání a přípravy a jejich kurikulum nicméně odpovídá Institut Slovinské republiky pro odborné vzdělávání a přípravu.

Slovinsko má silnou tradici odborného vzdělávání a přípravy. Dokonce má ze zemí EU nejvyšší účast v odborném vzdělávání na vyšší sekundární úrovni napříč věkovým spektrem (70,8 % v roce 2019). Podíl osob, které ze vzdělávání předčasně odcházejí, je naopak nízký. V roce 2020 bylo mladých lidí mezi 18 a 24 lety, kteří dosáhli maximálně nižšího sekundárního vzdělání, velmi málo, pouhá 4,1 %. Ve všech typech odborných vzdělávacích programů je nedílnou součástí učení se prací, které ve vybraných programech probíhá v moderních provozech a mezipodnikových centrech odborné přípravy. Školy také mohou z 20 % přizpůsobit své školní kurikulum potřebám místních zaměstnavatelů.  

Slovinský systém odborného vzdělávání a přípravy je atraktivní, flexibilní a nabízí učícím se různé způsoby učení a možnosti postupu. Roli v dobrých výsledcích Slovinska hrají i státní stipendia, poradenství ve školách zajišťované školními poradci a rozvinutá sít poskytovatelů formálního vzdělávání pro dospělé.

Aktuální témata a výzvy

Poslední vývoj odborného vzdělávání a přípravy se ve Slovinsku zaměřuje na kvalitu učení se prací. Slovinsko investovalo do zřizování nových mezipodnikových center odborné přípravy a do posílení přípravy na pracovištích zaměstnavatelů. S novým zákonem z roku 2017 započalo rovněž zavádění učňovské formy přípravy do tříletých vzdělávacích programů, přičemž v současné době se  tato forma přípravy nabízí ve 14 z nich. Další rozšíření učňovské přípravy v rámci vzdělávacího systému je předmětem diskuzí. 

Na významu nabývá zvyšování úrovně dovedností dospělých. Záměr zajistit všem dospělým rovný přístup ke kvalitnímu vzdělání v průběhu jejich života, zejména jejich zapojením do celoživotního učení, představuje nový národní plán pro vzdělávání dospělých 2021–2030. Pozornost je ve Slovinsku věnována i posilování digitálních dovedností a rozšiřování příležitostí pro prohlubování a získávání nových dovedností.

Slovinsko reaguje na výzvy, včetně těch, které představuje pandemie covidu-19, a zaměřuje se na modernizaci odborného vzdělávání. Zásadním cílem je přizpůsobení vzdělávání digitální a udržitelné transformaci a zvýšení odolnosti vzdělávacího systému.

Vzdělávací systém v kostce…

Seznámení s těmi nejdůležitějšími charakteristikami slovinského systému odborného vzdělávání a přípravy zprostředkovává materiál Spotlight on VET Slovenia (Zaostřeno na odborné vzdělávání Slovinska). Na šesti stranách čtenáři naleznou strukturu odborného vzdělávání včetně schematického znázornění, hlavní rysy vzdělávacího systému i současné výzvy a na ně reagující systémová opatření. Součástí jsou také jednoduché grafy představující data o poměru středoškoláků ve všeobecném a odborném vzdělávání, o zaměstnanosti absolventů, předčasných odchodech ze vzdělávání a účastnících celoživotního učení ve Slovinsku.

… a v detailu

Pro zájemce o detailní popis slovinského odborného vzdělávání je pak k dispozici publikace Vocational education and training in Slovenia – short description (Odborné vzdělávání a příprava ve Slovinsku – stručný popis). Umožňuje lépe porozumět odbornému vzdělávání a přípravě ve Slovinsku tím, že poskytuje vhled do jejich charakteristických rysů a přistupuje k nim z mnoha různých stránek, včetně tématu financování, kvalifikací či zajišťování kvality. Zároveň publikace klade důraz na vývoj systému odborného vzdělávání a přípravy a na současné výzvy.

Podívejte se také na video o systému odborného vzdělávání a přípravy ve Slovinsku.

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více