Autoři publikace projektu P-KAP se zamýšlejí nad tím, proč dochází k předčasným odchodům mladých lidí ze vzdělávacího systému a jak podpořit prevenci v této oblasti.
Proč mladí lidé opouštějí školu nebo obor, který si zvolili, ještě dřív, než studium dokončí? Důvodů a příčin existuje celá řada a individuálně se velmi liší. Nicméně těch, kteří předčasně „vypadávají" ze vzdělávání, je v České republice kolem sedmi procent. Jak můžeme těmto předčasným odchodům zabránit?
K hledání odpovědí potřebujeme pochopit, jaké faktory se na předčasných odchodech podílejí. V projektu P-KAP jsme se věnovali tématu předčasných odchodů především středoškoláků optikou devíti různých pohledů představujících tematické oblasti akčního plánování. Z nich vyplynuly i náměty na opatření, která vypadají na první pohled překvapivě. Nabízíme vám je ve stručném a přehledném materiálu Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence krajského akčního plánování.
Zároveň nabízíme inspirativní příklady ze škol, které některé z problémů předčasných odchodů řeší.
Projekt P-KAP metodicky podporuje kraje při tvorbě krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání a školy při vytváření školních akčních plánů nebo plánů aktivit v devíti základních strategických oblastech vzdělávání. Učí cílové skupiny strategicky řídit a akčně plánovat svůj rozvoj, zpracovávat analýzu, využívat zdroje, průběžně vyhodnocovat dosahování cílů, účinně reagovat na změny.