Autoři publikace projektu P-KAP se zamýšlejí nad tím, proč dochází k předčasným odchodům mladých lidí ze vzdělávacího systému a jak podpořit prevenci v této oblasti.

Proč mladí lidé opouštějí školu nebo obor, který si zvolili, ještě dřív, než studium dokončí? Důvodů a příčin existuje celá řada a individuálně se velmi liší. Nicméně těch, kteří předčasně „vypadávají" ze vzdělávání, je v České republice kolem sedmi procent. Jak můžeme těmto předčasným odchodům zabránit?

K hledání odpovědí potřebujeme pochopit, jaké faktory se na předčasných odchodech podílejí. V projektu P-KAP jsme se věnovali tématu předčasných odchodů především středoškoláků optikou devíti různých pohledů představujících tematické oblasti akčního plánování. Z nich vyplynuly i náměty na opatření, která vypadají na první pohled překvapivě. Nabízíme vám je ve stručném a přehledném materiálu Předčasné odchody ze vzdělávání ve vztahu k oblastem intervence krajského akčního plánování.

Zároveň nabízíme inspirativní příklady ze škol, které některé z problémů předčasných odchodů řeší.


Projekt P-KAP metodicky podporuje kraje při tvorbě krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání a školy při vytváření školních akčních plánů nebo plánů aktivit v devíti základních strategických oblastech vzdělávání. Učí cílové skupiny strategicky řídit a akčně plánovat svůj rozvoj, zpracovávat analýzu, využívat zdroje, průběžně vyhodnocovat dosahování cílů, účinně reagovat na změny.

Logolink OP VVV

Další aktuality

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více