Z pravidelných evaluací projektu vyplývá, že největší praktický přínos pro práci učitelů a ředitelů škol mají individuální setkání s mentory a kouči.

V projektu Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi (APIV B), který začal na jaře roku 2017, je dlouhodobě zapojeno 355 škol z celé České republiky. Více než polovina z nich může kromě kurzů dalšího vzdělávání využívat individuální podporu ze strany speciálně vyškolených koučů a mentorů a dále služby expertů (například dětských psychologů, speciálních pedagogů, logopedů apod.). Minulý rok začala navíc realizace stáží.

Ve školním roce 2019/2020 proběhlo v zapojených školách celkem 644 kurzů dalšího vzdělávání zaměřených na pedagogy a 124 kurzů pro vedení škol. Těchto akcí se zúčastnilo 5 563 unikátních osob, někteří opakovaně, tj. celkem 10 647 účastí. Více než polovina kurzů proběhla v základních školách, které tvoří páteř krajské sítě zapojených škol. S kurzy je spokojena většina pedagogů a více než polovina z nich již využívá nově získané poznatky v praxi. Nejvíce školy poptávají témata týkající se komunikace mezi rodinou a školou, syndromu vyhoření nebo podmínek pro vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.

Jakou formou jsou dopady vzdělávání i individuální podpory hodnoceny, popisuje týmová manažerka aktivity Evaluace Ivana Musilová: „Vzhledem k vysokému počtu akcí i účastníků zapojených v projektu je nutné, aby evaluace probíhala kontinuálně. Pedagogové hodnotí přínos a kvalitu vzdělávání pomocí evaluačních dotazníků, které obdrží operativně hned po ukončení vzdělávání. Dále se jich pak s časovým odstupem ptáme i na využití získaných poznatků nebo dovedností ve školní praxi. Tady využíváme podobu tzv. pedagogických portfolií, s nimiž mohou učitelé dál sami pracovat. My tyto zpětné vazby pravidelně vyhodnocujeme a už nyní vidíme, že konkrétní přínosy projektu jsou pro učitele i školy jako celek významné.“

Výsledky kvantitativních šetření projektu dokreslují i výsledky kvalitativního šetření. „To probíhalo v říjnu 2020 formou 42 řízených hloubkových rozhovorů. Učitelé i ředitelé škol spatřují přínos podpory ve zvýšení informovanosti, která v době před projektem, tedy před rokem 2017, nebyla ideální. Shodují se také v tom, že zapojení v projektu pomohlo na škole změnit pohled na společné vzdělávání, podpořit spolupráci učitelů a zlepšit komunikaci s rodiči. Předáním technik a návodů práce s různými typy SVP učitelé získali větší jistotu v práci s heterogenní třídou. Převážná většina dotázaných hodnotí posuny v poskytování kvalitního společného vzdělávání od doby jeho zavedení do škol jako pozitivní“, doplňuje Ivana Musilová.

VÍCE INFORMACÍ

Logolink OP VVV

Další aktuality

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více