Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a neziskovými organizacemi spustilo Národní plán doučování.

Pandemie COVID -19 zasahuje do režimu vzdělávání na českých školách již bezmála jeden a půl roku. Výluka prezenční výuky nejen že negativně zasáhla do dosavadních studijních návyků a vzdělávání všech žáků, ale zvýšila rozdíly mezi školami a jednotlivými žáky, zatímco jedněm prospěla nebo je alespoň příliš nezasáhla, u jiných se vzdělávací výsledky zhoršily.

„I přes to, že se většina učitelů během distanční výuky velmi snažila, mnoha dětem dělala tato forma výuky větší problémy než jiným a ne všechny děti měly dostatečné zázemí a podmínky pro plnohodnotné zapojení. Přestože vládní intervence do ICT vybavení škol ve výši 1,3 mld. korun pomohla výrazně snížit počet dětí s omezeným přístupem k distanční výuce, vyskytly se případy žáků, které se zapojit nepodařilo,“ vysvětluje ředitel odboru řízení regionálního školství Jan Mušuta. „Pro některé děti a jejich vzdělávací dráhy by mohl být výpadek zcela zásadní. Plán doučování by měl být pomocnou rukou právě pro tyto děti, které neměly dostatečné podmínky, chyběla jim technika, podpora,“ doplňuje Zuzana Ramajzlová z organizace Člověk v tísni. Národní plán doučování je tedy určen především pro žáky ohrožené školním neúspěchem.

Na pokrytí nákladů na doučování žáků rozhodlo MŠMT základním a středním školám rozdělit v tomto roce téměř 250 milionů korun. Školy tyto prostředky obdrží prostřednictvím krajských úřadů na přelomu září a října. „Finanční prostředky mohou školy využít hlavně na doučování žáků, ale stejně tak na adaptační a socializační aktivity pro širší kolektivy žáků. Doučování se mohou ujmout nejen pedagogové z daných škol, ale i studenti z fakult připravujících budoucí učitele nebo další odborníci,“ říká ministr školství Robert Plaga.

Smyslem Národního plánu doučování je také iniciovat širokou neformální platformu škol, externích doučovatelů (jednotlivci, neziskové a jiné organizace a instituce), kteří budou intenzivně spolupracovat na poskytování co nejefektivnější podpory ohroženým dětem. Možnost využít prostředky i na zapojení lidí z okolí školy otevře nové cesty komunikace s dětmi a rodinami tam, kde dosavadní komunikace neprobíhala funkčně. Národní plán doučování tak umožňuje nejen využít intenzivně funkční nástroje, včetně zapojení asistentů pedagoga a podpůrných pozic na školách, ale i hledat nové cesty externí podpory dětem a školám, včetně již osvědčeného zapojení studentů pedagogických fakult. “Jsem rád, že v programu s námi spolupracují i vzdělávací a sociální neziskové organizace, jako je Člověk v tísni a další, aktivity školy budou podpořeny i z této strany. Věřím, že komunikace s rodinami a další vzdělávací podpora pro děti zabrání předčasným odchodům ze vzdělávání a položí základ pro dobrou profesní dráhu, navzdory omezením, která pandemie přinesla.” dodává ministr.

Doučování bude probíhat mimo vyučování a doučující hodiny dostanou zaplaceny. Základní školy a nižší stupně gymnázií a konzervatoří obdrží prostředky v závislosti na celkovém počtu žáků a zároveň dalších kritérií, například dle podílu problematicky zapojovaných dětí během distanční výuky na základě šetření České školní inspekce, a to v rozmezí 148 Kč až 740 Kč. Na žáka střední školy a konzervatoře pak obdrží prostředky pro doučování a podporu potřebných žáků v závěrečných ročnících (148 Kč na žáka).

V první fázi bude přímé doučování žáků probíhat do 31. prosince 2021. Národní plán doučování však rokem 2021 nekončí. Podpora doučování bude pokračovat nejméně do konce školního roku 2022/2023 z Národního plánu obnovy.


Pro podporu podzimního plánu doučování byla připravena metodická podpora na webových stránkách https://doucovani.edu.cz, které fungují jak pro školy a neziskové organizace, které budou doučování realizovat, tak i pro rodiče. Školy tu naleznou základní informace o možnosti využití finančních prostředků na doučování, administrativní podporu (např. vzory dohod), návrh postupu při výběru žáků k doučování a komunikaci s nimi a další podpůrné informace k doučování včetně kontaktů na organizace, které s doučováním mohou pomoci. Součástí webu jsou i inspirativní videa a materiály pro doučující.

Další aktuality

08. duben 2025

Mezinárodní den Romů a rovný přístup ke vzdělávání

MŠMT a NPI připravily tematický vzdělávací materiál „Síla romských příběhů: Jak obohatit výuku a školní prostředí“, který byl rozeslán školám po celé republice.

Číst více

07. duben 2025

Konference k bezpečnosti ve školách: Prevence a zvládání mimořádných situací ve školách

Na krajském pracovišti NPI v Liberci proběhla 1. dubna 2025 odborná konference zaměřená na bezpečnost ve školách.

Číst více

03. duben 2025

Odhalit problémy se čtením dospělých pomůže příručka pro vzdělavatele

Každý čtvrtý dospělý v Česku má závažné problémy s porozuměním textu. Jak těmto lidem pomoci v rámci vzdělávání a poradenství? Návod přináší publikace zaměřená na rozpoznávání problémů se čtením u dospělých.

Číst více

27. březen 2025

MŠMT vyhlašuje pilotní ověřování modelových školních vzdělávacích programů

Iniciativa má pomoci základním školám s přechodem na revidovaný Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání a poskytnout zpětnou vazbu pro finální úpravy modelových dokumentů.

Číst více

26. březen 2025

Zapojme všechny – Pomůcky do výuky pro práci učitele v heterogenní třídě

V návaznosti na publikaci Desatero úspěšné práce s heterogenní třídou jsme pro vás připravili sérii pomůcek a praktických tipů určených pro přímou práci učitele v heterogenních kolektivech.

Číst více