V závěru loňského roku proběhlo pod patronátem krajského pracoviště NPI ČR v Ostravě setkání ředitelů škol a školských zařízení. Obsahovou náplň konference tvořila témata vycházející přímo z požadavků škol.

Konference Úspěšný ředitel se konala 5. prosince 2022 a byla pedagogickou veřejností a vedením škol zastoupena v hojném počtu 110 účastníků.

Na počátku celé akce byl nápad krajského pracoviště NPI ČR v Ostravě uskutečnit setkání ředitelů s konkrétní obsahovou náplní. Tento nápad byl následně podroben reflexi a verifikaci terénem. Z požadavků škol vyplynula finální témata, která tvořila obsahovou náplň konference.

Pozvánka

7 tematických bloků vedených erudovanými odborníky proběhlo vždy tak, že nejprve bylo lektorem představeno dané téma, účastníkům tak byl poskytnut odborný rámec, který byl následován příkladem dobré praxe některé ze škol. Po každém uzavřeném bloku následoval vymezený časový prostor k výměně zkušeností, networkingu a vzájemné konzultaci.


Na úvod vystoupil akreditovaný lektor školní a pedagogické psychologie pro Českou i Slovenskou republiku, vysokoškolský pedagog a uznávaný odborník Jan Svoboda. Jeho příspěvek byl zaměřen na práci s osobním rozvojem a týmem: „Je to v hlavě“ (Sebemotivace, Psychohygiena). Jan Svoboda strhl účastníky k interaktivní spolupráci, která vyústila v praktickou typologii týmu, již mohou ředitelé ihned po návratu z konference začít uplatňovat v praxi.

Dalším vystupujícím řečníkem byla Jitka Vegrichtová za Krajský úřad MSK, zastupující odbor rozvoje vzdělávání, která představila novinky ve financování.

Před poledním rautem se publiku představil klinický psycholog, psychoterapeut a vysokoškolský pedagog Petr Nilius, jehož prezentovanou oblastí bylo klima ve škole, hodnoty a image školy.


Ve druhé části konference nabitý program navazoval na klima ve školách příkladem z terénu.

Ředitel best practice školy v Hlučíně-Rovniny, člen správní rady výzkumného a rozvojového centra REGIO, Miroslav Všetečka, představil fungování své školy a sboru a také prostředky, kterými dosáhl dobrého klimatu, vzájemného respektu a tolerance ve své škole. Hlučínská škola je v regionu velmi známá právě pro skvělé klima a diferencovaný přístup k žákům, což je znát na výsledcích absolventů školy, kteří jsou úspěšní i mimo Českou republiku. Miroslav Všetečka uvedl příklady, jak vedou žáky k podnikavosti a kritickému myšlení.

Dalším prezentujícím zastupujícím akademické prostředí byl pedagogický psycholog působící na Ostravské univerzitě Josef Kundrát. Účastníkům byla představena část výzkumné práce – nástroje, jimiž je možné měřit vztahy a postoje ve školách. Efektivní nástroj podá vedení školy cennou informaci o kvalitě vztahů na škole a ukáže možnosti, jak s těmito výsledky dále pracovat.

Na závěr konference vystoupil Chief Executive Officer ve společnosti Tasty Air Matěj Rejnoch s nabídkou jiného pohledu na virtuální realitu ve školách.


Po skončení oficiální části programu se účastníkům otevřel neformální prostor k výměně zkušenosti a diskuzní části.


Vzhledem k pozitivním ohlasům na tuto akci má tým krajského pracoviště NPI ČR Ostrava v úmyslu z takovýchto terénem oceňovaných počinů vytvořit pololetní tradici. Předpokládá se, že následná konference bude realizována na přelomu dubna/května 2023 a bude zaměřená na komunikaci škola – rodič – žák – učitel.


ostrava reditele

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více