Jak zapojovat žáka s OMJ do běžné výuky - zeměpis

Webinář představí možnosti práce s jazykově heterogenní třídou v hodině zeměpisu na druhém stupni ZŠ. Předvedeme bariéry, jimž čelí děti s odlišným mateřským jazykem, ukážeme si, jak tyto bariéry překonávat a jak úspěšně žáky adaptovat. Účastníci se seznámí s možnostmi, jak redukovat učivo, jak formulovat minimální cíle, jak diferenciovat práci v hodině a jak za ni žáky případně hodnotit.  Při práci s konkrétním textem si ukážeme techniky a metody, jak látku žákům s OMJ předávat. Představíme také konkrétní pracovní listy, odkazy na využitelné zdroje a materiály, konkrétní organizaci a strukturu hodiny, v níž jsou žáci čeští i žáci s OMJ.

Vzdělávací program je realizován na základě potřeb zapojení žáků s odlišným mateřským jazykem do výuky naukového předmětu, konktrétně zeměpisu. Žáci s OMJ, obzvláště s úrovní znalosti českého jazyka A0 – A2, mají problém porozumět látce, protože ještě neumí česky ani na komunikační úrovni. I když pokročí, stále je pro ně látka příliš odborná, vzdálená, nesrozumitelná.

Webinář je určen učitelům zeměpisu na základní škole a také asistentům pedagoga, kteří spolupracují s učiteli ve výuce, případně adaptačním koordinátorům (koordinátorům vzdělávání cizinců) na ZŠ.

 

Blok 1 (45 minut)

Bariéry ve výuce u žáka s OMJ a obecně k jeho adaptaci a motivaci.

Zážitková aktivita s cizojazyčným textem. Účastník si uvědomí, jak těžké je zvládat učivo v cizím jazyce a že akademický jazyk je něco jiného než jazyk komunikační. Být názorný je při práci s OMJ zcela zásadní, čím více názornosti, tím lépe. Jazyk však není jedinou bariérou pro žáka s OMJ. Techniky, jak mu můžeme pomoci, aby se vůbec chtěl vzdělávat v cizím jazyce.

 

Blok 2 (45 minut)

Tipy a zásady výuky v heterogenní třídě. Hodnocení žáka s OMJ v zeměpisu.

Jak zapojovat žáka s OMJ v hodině, metody výuky, na co nezapomenout, jak jemu i sobě pomoci – obecnější rovina výkladu, která účastníky připraví na praktickou práci. Za co a jak hodnotit žáka, legislativní rámec hodnocení.

 

Blok 3 (45 minut)

Práce s textem

Úkol pro účastníky: Co s textem? --- Redukce učiva / zjednodušení textu / klíčová slova / dodat obrázky / najít to důležité v obsahu a také v jazyce / jak a co hodnotit      

Sami účastníci přicházejí na to, jak text zjednodušit, co vynechat, co zdůraznit, jaká slova jsou klíčová, co by mohlo být cílem (i pro následné ověření), jak (a jaké přesně) pomohou obrázky a jaká se dá vymyslet práce pro žáka s OMJ. Upozornění na diferenciaci učiva nejen podle jiného vzdělávacího jazyka, ale také podle různých úrovní žáků s OMJ.

 

Blok 4 (45 minut)

Zdroje a pomůcky do výuky

Učitel nemá vždy čas si sám připravit takový text, PL apod. Účastníci se seznámí, jak si práci ulehčit, kde hledat, jak rychle nalezené přizpůsobit vlastní výuce. Diskuze nad dalšími možnými pomůckami a aktivitami.

Účastníkům budou pak představeny další konkrétní příklady a ukázky z výuky zeměpisu, tudíž si zafixují, jak má vypadat pracovní list, samostatná práce, zápis či test pro žáky s OMJ.

Možná struktura hodiny

Příklad na tématu látky pro 6./7. ročník ZŠ. Předučování, videa a další praktické pomůcky. Příklad dobré praxe konkrétní struktury hodiny. Diskuze o dalších možnostech struktury hodiny.


Číslo webináře

V90-14-11-242-02

kód programu

V90

Garant

Bc. Monika Doubková
222 122 269
770 134 259
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 2. stupeň ZŠ
Datum konání

12. prosince 2024, 14:00–17:15

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Webinář

icon map pin

Počet hodin

4

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Darina Mísařová, Ph.D.
  • Mgr. Radim Ošmera

icon map pin

Místo konání

on-line

icon map pin

MAX účastníků

70

icon map pin

Cílová skupina

asistenti pedagoga, speciální pedagogové, učitelé 2. stupně ZŠ, zástupci ředitelů škol a školských zařízení

Přihlásit se