Matematická gramotnost v předškolním vzdělávání a v prvních dvou ročnících ZŠ

Hashtagy: #Matematickagramotnost #predskolnivzdelavani #metodickapodpora

Typ vzdělávacího programu: Krajský workshop

Vstupní úroveň účastníků: mírně pokročilí

Cíl vzdělávacího programu:

Účastníci krajského workshopu si sami aktivně vyzkoušejí některé situace tak, aby mohli:  

  1. s porozuměním zařazovat metody a činnosti, které přispívají k rozvoji matematických představ  

  2. činnosti lépe propojit v rámci všech vzdělávacích oblastí RVP PV  

  3. rozpoznat nevhodné náměty v publikacích/časopisech a dokázali je vhodně upravit 

  4. poznat, které metody způsobují formální učení a jsou pro přípravu na školní matematiku nežádoucí 

Anotace vzdělávacího programu:

Lektorka se zaměří na oblasti rozvíjení matematické gramotnosti dětí předškolního věku a v prvních dvou ročnících na ZŠ. Workshop je rozdělen do několika celků:  

  1. Principy rozvíjení matematické gramotnosti, náměty aktivit a metodické materiály (2 hodiny) Aktivity zaměřené na jednotlivé oblasti MG (viz MG v uzlových bodech vzdělávání). Využijeme metody badatelského a činnostního učení. Účastníci si zvolí formu práce ve skupinách, dvojicích i individuální (dle dané aktivity). Zařadíme i hry podporující aktivitu účastníků a doplňující nabídku pro práci s předškolními dětmi.  

  2. MG v aktualizovaném RVP PV (1 hodina).  

  3. Úskalí při zanedbávání činností v oblasti matematických představ, předsudky a metody vedoucí k nebezpečí formalismu (2 hodiny) Příklady nežádoucích stereotypů a předsudků: - číselná řada, - prostorové vztahy a jejich chybné vyhodnocování, - rovinné a prostorové útvary, - řízená činnost v MŠ. Příklady inspirativní: - experimenty J. Piageta.  

  4. Problematika zápisů do ZŠ z pohledu dětí, MŠ a ZŠ (70 min), - ukázka nevhodných zadání z oblasti matematické gramotnosti, - náměty účastníků a jejich analýza, zdůvodnění vhodného a nevhodného využití námětů.  

  5. Didaktické pomůcky a hry pro rozvoj myšlenkových procesů (1 hod) (zajíc KUK, náklaďáky, schody, Golo, ...).  

  6. Sdílení zkušeností, diskuse (20 min).  

 

Hlavní témata jsou zaměřena na zkvalitnění práce učitelů a učitelek v počátečním vzdělávání v oblasti rozvíjení matematické gramotnosti a myšlenkových procesů. Náměty činností a aktivit vycházejí ze zkušeností a jsou podloženy psychologickými aspekty vývoje dítěte v předškolním věku. 

Území: Chrudim, Pardubice, Ústí n. Orlicí, Svitavy

Číslo programu

A315-95-192-251-KWS-01

Kód programu

A315

Garant

Mgr. Aleš Chejn, BA

739 965 993
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Pardubice
Datum konání

6. března 2025, 9:00–15:00

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • RNDr. Hana Lišková

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Pardubice, Za Pasáží 657

icon map pin

MAX účastníků

30

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé a zástupci škol a školských zařízení, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé MŠ, zástupci územních kabinetů

Přihlásit se