Dítě s vývojovou dysfázií v běžné mateřské škole
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Program je rozdělen do tří okruhů:
V prvním okruhu budou účastníci seznámeni s ontogenetickým vývojem řeči, procesem osvojování řeči a jazyka, vývojem v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin. Dále budou seznámeni se souvztažností rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 -7 let věku. V této části programu budou představeny postupy a náměty (baterie her) - konkrétní dechová cvičení a propojení s tématy předškolního vzdělávání – barvy, geometrické tvary, rytmizace, skládání dle děje, hláska na začátku a konci slova, logické řady, artikulační cvičení, sluchová paměť – různé kreslení dle pokynů nebo hádanek, sluchová pozornost – hádanky, pohybové hry spojené s pozorností, sluchová diferenciace – hry na určování hlásky na začátku a konci slova, račí řeč, hry na diferenciaci C,S,Z a Č, Š, Ž, vícesmyslové cvičení délky samohlásek, nácvik vyprávění – tvorba vlastních knih dle časových souvislostí, grafické značky při popisu obrázku, komunikační okénka pro vyprávění, příběhová síť. Získají materiály (pracovní listy) pro individuální i skupinové výchovně vzdělávací činnosti cíleně zaměřené na rozvoj komunikace u dětí v předškolním věku. Tyto materiály budou moci využívat u intaktních dětí. Osvojí si metodické postupy - jednoslabičná, dvojslabičná, trojslabičná slova, jednoslovné, dvojslovné, trojslovné věty, předložkové vazby, zvratná zájmena, alternativní otázky, základní okruhy pro rozvoj aktivní a pasivní slovní zásoby. Bude prezentováno zapojení interaktivní tabule v logopedické prevenci, PC programy logopedické, plstěné pomůcky pro zapojení více smyslů, magnetické pomůcky, dřevěné pomůcky, zrcadla.
Ontogenetický vývoj řeči, proces osvojování řeči a jazyka, vývoj v raném, předškolním a mladším školním věku z hlediska jazykových rovin - 1 hodina
Souvztažnost rozvoje řeči s myšlením, motorikou, sluchovou i zrakovou diferenciací a úskalím řečového vývoje od narození do 6 -7 let věku, postupy a náměty pro rozvoj komunikačních schopností – 2 hodiny
Ve druhé části se seznámí s diagnózou vývojová dysfázie (definice, příčiny, formy, příznaky v hloubkové i povrchové struktuře řeči a v dalších oblastech, diagnostika, výskyt u dětí v předškolním věku). Budou představeny i kazuistiky dětí s diagnózou vývojová dysfázie a proveden jejich rozbor - 2 hodiny
Třetí okruh je zaměřen na spolupráci logopedické asistentky a logopeda ze speciálně pedagogického centra a plnění podpůrných opatření u dětí s vývojovou dysfázií v mateřské škole. Získají znalosti o kompetencích a možnostech spolupráce logopeda, rodiče a logopedického asistenta. Bude prezentován přístup k dítěti s vývojovou dysfázií v mateřské škole (dle nastavených doporučení odborníka v rámci podpůrných opatření). Pedagogové se seznámí s obecnými principy, které jsou využívané u dítěte s vývojovou dysfázií, opatřeními pro zvýšení efektivity v komunikaci mezi dítětem a komunikačním partnerem (jak s dítětem komunikovat - tempo řeči, artikulace, vyjadřování, vícesmyslové vnímání, vhodné podmínky, preferování obsahové stránky řeči před výslovností). Součástí tohoto bloku budou ukázky vytváření logopedických deníků logopedem (slovní zásoba, větná spojení, slovní druhy) - 3 hodiny
Číslo programuG99-02-14-251 Kód programuG99 |
|
Garant
Mgr. et Mgr. Monika Holečková
773 790 782
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
10. dubna 2025, 8:30–15:00
Cena
1350,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|