Koordinátor školního vzdělávacího programu - Studium k výkonu specializovaných činností

DATABÁZE zájemců - zahájení Leden, únor 2025

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Vzdělávací program vychází z požadavků a podmínek stanovených zákonem č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ve znění pozdějších předpisů a navazující vyhláškou MŠMT č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků ve znění pozdějších předpisů. Vzdělávací program se týká přípravy koordinátorů ŠVP všech typů škol včetně koordinátorů VP vyšších odborných škol.

Kromě výše uvedených právních předpisů vzdělávací program reflektuje další strategické dokumenty:

  • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
  • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015 – 2020
  • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání

Vzdělávací program je členěn do 6 témat (modulů):

A Kurikulární reforma

B Činnosti předcházející tvorbě a úpravám ŠVP

C Tvorba a úpravy ŠVP

D Koordinace činností souvisejících s využíváním ŠVP v praxi

E Základní manažerské dovednosti

F Praktická část – nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP, pod vedením odborných lektorů

 

Celkový tematický přehled výuky

 

 

 

Modul

Téma

Prezenčně

E-learning

Hodin celkem

A

Kurikulární reforma

22

4

26

A1

Úvodní workshop – vývoj vzdělávacích koncepcí a kurikulárních dokumentů po roce 1989 – zkušenosti účastníků s praxí koordinátora ŠVP

8

0

8

A2

Kurikulární reforma, smysl vícestupňového kurikula kurikulární dokumenty po roce 2000, jejich vývoj a jejich inovace, způsoby spolupráce škol na revizích RVP, kurikulární dokumenty a specifika vzdělávání žáků se SVP a žáků nadaných

14

4

18

B

Činnosti předcházející tvorbě a úpravám ŠVP

24

8

32

B1

Plánování činností předcházejících tvorbě či úpravě ŠVP, motivace ke změnám

8

0

8

B2

Utváření týmů, prezentace, argumentace, komunikace s týmem, evaluace

8

0

8

B3

Vstupní podmínky pro tvorbu či přípravu ŠVP - analýza podmínek školy

8

8

16

C

Tvorba a úpravy ŠVP

16

14

30

C1

Struktura ŠVP, obsah jednotlivých částí

0

4

4

C2

Plánování tvorby, úprav ŠVP

8

0

8

C3

Tvorba jednotlivých částí ŠVP, varianty úprav dokumentů

0

10

10

C4

Sestavení ŠVP, soulad RVP a ŠVP, archivace

8

0

8

D

Koordinace činností souvisejících s využíváním ŠVP v praxi

70

20

90

D1

Klima školy a podíl na jeho utváření, kultura školy

8

12

20

D2

Efektivní formy a metody práce při realizaci ŠVP, tematických plánů – teoretický úvod

24

0

24

D3

Evaluace jako východisko ke zkvalitnění vzdělávacího procesu nácvik modelových situací

16

0

16

D4

Identifikace vzdělávacích potřeb pedagogických pracovníků, motivace k DVPP, přehled nabídky vzdělávání

8

4

12

D5

Metodická podpora pro práci s RVP a ŠVP

6

4

10

D6

Kolokvium - ukázky ŠVP s rozborem

8

0

8

E

Základní manažerské dovednosti

40

0

40

E1

Řízení a vedení lidí

8

0

8

E2

Time management, self management

8

0

8

E3

Efektivní komunikace, řešení konfliktů

8

0

8

E4

Vedení porad a jednání

8

0

8

E5

Aktivizační činnosti a prezentační dovednosti

8

0

8

F

Praktická část

32

0

32

F1

Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP, pod vedením zřizovatele školy dle pokynů lektora

8

0

8

F2

Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP, pod vedením kolegy koordinátora dle pokynů lektora

8

0

8

F3

Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP, ve škole stejného typu dle pokynů lektora, sběr zkušeností, případná komunikace s autory RVP

8

0

8

F4

Workshop - reflexe praktických nácviků

8

0

8

 

Celkem hodin

204

46

250

Podrobný přehled jednotlivých témat výuky

MODUL A / Kurikulární reforma – celkem 26 hodin (22 hodin prezenčně, 4 hodiny e-learning)

Cíle

Studium směřuje k tomu, aby (se) absolvent:

  • orientoval v problematice kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí na pozadí zkušeností ze zahraničí,
  • prokazoval znalost koncepčních kurikulárních dokumentů, vzdělávacích koncepcí a právních předpisů,
  • orientoval v systému kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí a dokázal je porovnat,
  • bezpečně používal terminologii kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí, porozuměl jejich problematice,
  • uměl sdílet zkušenosti s praxí koordinátora ŠVP.

Očekávané výstupy

Účastník specializačního studia:

  • prokáže přehled v základních právních předpisech, strategických a koncepčních dokumentech,
  • vysvětlí aktuální pasáže právních předpisů, strategických dokumentů a vzdělávacích koncepcí, které řeší problematiku RVP, posoudí jejich praktický dopad na tvorbu a užití ŠVP,
  • orientuje se v systému kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí, porovná dokumenty pro různé obory vzdělávání,
  • vysvětlí smysl nových prvků kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí,
  • bezpečně používá novou terminologii obsaženou v kurikulárních dokumentech a vzdělávacích koncepcích,
  • orientuje se v problematice inovací kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí.

Témata

  • Podstata a vývoj kurikulární reformy v kontextu s vývojem vzdělávání v zemích EU (mezinárodní výzkumy a zkušenosti)
  • Koncepční dokumenty:
  • Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2020
  • Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR na období 2015 – 2020
  • Strategie digitálního vzdělávání do roku 2020
  • Akční plán inkluzivního vzdělávání
  • Právní předpisy, vyhlášky
  • Systém kurikulárních dokumentů – rámcové vzdělávací programy (RVP), školní vzdělávací programy (ŠVP) a ŠVP pro vzdělávání, pro něž není vydán RVP, vzdělávací programy, třídní vzdělávací programy (TVP) – vývoj (dosavadní změny) těchto dokumentů
  • Nové prvky v kurikulárních dokumentech – klíčové kompetence, průřezová, témata, výchovné a vzdělávací strategie na úrovni vyučovacích předmětů i na úrovni školy, integrace, moduly a jiné
  • Terminologie užívaná v kurikulárních dokumentech, vzdělávacích koncepcích a v právních předpisech – jejich význam, shody a rozdíly
  • Vývoj a inovace kurikulárních dokumentů a vzdělávacích koncepcí, způsoby spolupráce škol na revizích RVP
  • Specifika vzdělávaní žáků se SVP a žáků nadaných

 

 

MODUL B / Činnosti předcházející tvorbě a úpravám ŠVP – celkem 32 hodiny (24 hodiny prezenčně, 8 hodin e-learning)

Cíle

Studium směřuje k tomu, aby (se) absolvent:

  • dokázal hledat vhodné argumenty pro motivaci pedagogů (kolegů) k tvorbě či úpravě ŠVP,
  • prokázal znalosti a dovednosti potřebné k mapování a vyhodnocování vstupních podmínek potřebných pro tvorbu či úpravu ŠVP,
  • zvládal dlouhodobé i krátkodobé plánování činností předcházejících tvorbě ŠVP,
  • uměl sestavovat vhodné týmy, řídit je a komunikovat s nimi.

Očekávané výstupy

Účastník specializačního studia:

  • vhodně argumentuje ve prospěch potřebných úprav ŠVP, případně proti nevhodným zásahům do těchto dokumentů,
  • naplánuje činnosti (postupy) předcházející tvorbě či úpravě ŠVP,
  • prokáže uplatnění vhodných postupů pro sběr a vyhodnocení vstupních informací a podmínek potřebných pro úpravy ŠVP,
  • v modelové situaci (z vlastních zkušeností) prokáže schopnost sestavení týmu a jeho řízení při konkrétní činnosti spojené s tvorbou či úpravou ŠVP.

Témata:

  • Motivace ke změnám ve vzdělávání a k tvorbě či úpravě ŠVP
  • Plánování činností předcházejících tvorbě či úpravám ŠVP
  • Vstupní podmínky pro tvorbu či úpravu ŠVP – analýza školy, potřeby a specifika regionu a další přípravné činnosti
  • Realizace a vyhodnocení evaluačních činností
  • Utváření týmů, vymezení a koordinace jejich činnosti
  • Účinná komunikace s týmem, prezentace, argumentace

 

 

MODUL C / Tvorba a úpravy ŠVP – celkem 30 hodin (16 hodin prezenčně, 14 hodin e-learning)

Cíle

Studium směřuje k tomu, aby (se) absolvent:

  • dokázal stanovit jasnou koncepci činností i podobu výsledné práce, které určují tvorbu či úpravu ŠVP ve vazbě na hlavní vzdělávací strategie školy (vyučovacích předmětů),
  • zvládal dlouhodobé i krátkodobé plánování činností souvisejících bezprostředně s tvorbou či úpravou ŠVP,
  • dokázal diskutovat o různých variantách řešení konkrétních problému tvorby či úpravy ŠVP a nasměrovat jí ke společné koncepci práce,
  • prokázal znalost otázek souladu RVP a ŠVP a jejich praktického použití,
  • zvládal zajistit potřebné činnosti související s technickými a formálními činnostmi tvorby či úpravy ŠVP,
  • měl přehled o metodické podpoře při tvorbě a úpravách ŠVP a dokázal jí nabízet.

Očekávané výstupy

Účastník specializačního studia:

  • v modelové situaci naplánuje činnosti související s tvorbou úpravou ŠVP,
  • diskutuje o problémech souvisejících s tvorbou či úpravou ŠVP, argumentuje ve prospěch zdůvodněného řešení,
  • vysvětlí konkrétní řešení v ŠVP a jeho soulad (nesoulad) s RVP,
  • vysvětlí význam činností souvisejících se sestavováním ŠVP, jeho editací, archivací variant atd.,
  • nabídne dostupnou metodickou podporu pro konkrétní úkol při tvorbě či úpravě ŠVP.

Témata

  • Struktura ŠVP, obsah jednotlivých částí – odlišnosti u dokumentů pro jednotlivé obory vzdělávání
  • Plánování tvorby, úprav ŠVP – obsahové, časové, organizační, personální aj.
  • Tvorba jednotlivých částí ŠVP podle dané struktury, dílčí úpravy dokumentů
  • Možné způsoby zpracování ŠVP varianty úprav dokumentů
  • Soulad RVP a ŠVP
  • Sestavení ŠVP, editace, archivace (využití vhodných databází)
  • Možnosti využití metodických materiálů (Manuály, metodické portály, komentovaný RVP aj.)

 

 

 

MODUL D / Koordinace činností souvisejících s využitím ŠVP v praxi – celkem 90 hodiny (70 hodin prezenčně, 20 hodin e-learning)

Cíle

Studium směřuje k tomu, aby (se) absolvent:

  • byl schopen podílet se na vytváření vhodného klimatu ve škole pro práci s ŠVP a výuku podle něj,
  • aktivně propagovat efektivní metody práce, nabízel způsoby vzájemné spolupráce, konzultací, hodnocení společné práce i ŠVP atd.,
  • ovládl praktické využití ŠVP,
  • vnímal úpravy ŠVP jako výsledek dlouhodobého hodnocení vzdělávání na škole a dokázal takové hodnocení organizovat,
  • orientoval se v  nabídce metodické podpory související s ŠVP,
  • schopen vyhledávat a nabízet vhodné vzdělávání učitelů ve vazbě na potřeby profesního růstu učitelů a realizace cílů ŠVP.

Očekávané výstupy

Účastník specializačního studia:

  • prokáže, že je schopen se podílet na vytváření vhodného prostředí pro práci týmu,
  • vysvětlí na modelové nahrávce výuky a zhodnotí použití konkrétních forem a metod práce,
  • popíše a doloží příklady praktické možnosti využití ŠVP v praxi školy,
  • naplánuje proces evaluace činnosti školy jako podklad pro úpravy ŠVP,
  • doporučí konkrétní metodickou podporu pro řešení otázek souvisejících s implementací ŠVP do praxe,
  • v modelovém příkladu navrhne pro jiné pedagogy vhodné vzdělávací aktivity.

Témata

  • Utváření příznivého klimatu pro vzdělávání a práci s kurikulárními dokumenty
  • Efektivní formy a metody práce ve výuce, trvalá týmová spolupráce, společně uplatňované postupy při realizaci ŠVP
  • Praktické možnosti práce se ŠVP – plánování, hodnocení, korekce vzdělávání
  • Evaluace v souvislosti s vizemi a strategiemi školy jako východiska pro zkvalitňování vzdělávacího procesu ve školách a případné úpravy ŠVP
  • Metodická podpora pro práci s RVP a ŠVP (metodické portály, komentované RVP, dalších podpůrných materiálů atd.)
  • Systematické vzdělávání pedagogických pracovníků – identifikace vzdělávacích potřeb, motivace k DVPP, přehled vzdělávací nabídky

 

 

MODUL E / Základní manažerské dovednosti – celkem 40 hodin (prezenčně)

Cíle

Studium směřuje k tomu, aby (se) absolvent:

  • zvládal vhodné postupy řízení týmu lidí,
  • prokázal schopnost komunikovat v týmu a řešit problematické situace,
  • prokázal schopnost řídit sebe i jiné při konkrétním úkolu,
  • uměl posoudit činnost i práci jiných,
  • bez problémů prezentoval své názory, výstupy atd.

Očekávané výstupy

Účastník specializačního studia:

  • řídí v konkrétní situaci skupinu lidí,
  • vede konkrétní diskusi týmu, řeší modelovou problémovou situaci v týmu (na základě ukázky volí vhodné řešení situace),
  • sestaví časový program zpracování konkrétního úkolu souvisejícího s vlastním studiem a na závěr jej vyhodnotí,
  • zapojí se do hodnocení a motivace týmu (v modelové situaci, v průběhu stáže),
  • prezentuje své zkušenosti z praktického nácviku efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP, RVP , z konkrétní činnosti na škole při práci s týmem atd.

Témata

  • Řízení a vedení lidí
  • Týmová spolupráce, komunikace v týmu a řešení obtížných situací; jednání s problematickým jedincem
  • Time management; self management
  • Vedení porad a jednání
  • Hodnocení a motivace jednotlivců a týmů
  • Aktivizační činnosti a prezentační dovednosti

 

MODUL F / Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP - celkem 24 hodiny + 8 hodin workshop

 

  1. Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP pod vedením zřizovatele školy (obecní, městský úřad, magistrát, privátní subjekty, církve atd.) – 8 hodin

Cíle

Účastník se seznámí:

  • se školskou koncepcí zřizovatele, popř. s dlouhodobým záměrem rozvoje školství v daném regionu,
  • s financování škol a dalšími ekonomickými ukazateli,
  • s demografickou křivkou regionu,
  • s nároky kladenými na školu ze společenského i kulturního hlediska,
  • s kritérii evaluace činnosti školy v krátkodobém i dlouhodobém horizontu.

 

  1. Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP ve škole pod vedením kolegy koordinátora ze studijního programu 8 hodin

Cíle

Účastník se seznámí:

  • s poznatky a zkušenostmi kolegy koordinátora ze studijního programu,
  • s pracovní náplní kolegy koordinátora včetně požadavků, které na něho klade vedení jeho školy,
  • s každodenní praxí kolegy koordinátora,
  • s postupy při tvorbě, úpravě a inovaci ŠVP v jiné školy a mohl tak s nadhledem porovnávat tyto poznatky se svou prací.

 

3.          Praktický nácvik efektivních forem a metod práce při realizaci ŠVP ve vybrané škole stejného typu – 8 hodin

Cíle

Účastník se seznámí:

  • s poznatky a zkušenostmi jiných zkušených koordinátorů (tzv. „stínování: - shadowing),
  • s pracovní náplní koordinátorů v prostředí jiné školy,
  • s  praxí koordinátora,
  • s postupy při tvorbě, úpravě a inovaci ŠVP v jiné škole a mohl tak s nadhledem porovnávat tyto poznatky se svou prací,
  • a získal množství nových poznatků, informací a zkušeností k obohacení své práce.

 

Číslo programu

L72-05-21-252

Kód programu

L72

Číslo akreditace

MSMT-7136/2021-6-310

Garant

Dagmar Sobotková

731 503 728
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Studia
Kraje
  • Olomouc
Datum konání

začátek září 2025

Cena

17000,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

250

icon map pin

Lektoři
  • PaedDr. Josef Rydlo
  • PaedDr. Leoš Tesárek

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Olomouc, Wellnerova 25

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé MŠ, učitelé SOŠ a SOU, učitelé VOŠ

Přihlásit se