Pedagogické hodnocení dítěte a individualizace práce v mateřské škole

Formativní hodnocení, aneb jablko není hruška

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Teoreticko-praktický seminář je zaměřen na účinné využívání diagnostické a evaluační aktivity v pedagogickém procesu a na to, jak s jejich pomocí přizpůsobovat vzdělávání rozdílným možnostem a potřebám dětí. Nabízí konkrétní podněty k tomu, co a jak u dítěte sledovat a hodnotit. Přináší především praktické náměty a inspirace jak postupovat, čeho si všímat a jak zachycovat poznatky o dítěti. Obsahem semináře jsou trendy a tendence současné pedagogiky z pohledu na dítě a jeho potřeby. Také se zaměříme na možnosti a způsoby výchovy a vzdělávání, na možnosti učitelů mateřských škol při sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte v MŠ. Podíváme se na podmínky a zásady, které se musí při sledování a hodnocení dodržovat. Účastníci se seznámí s příklady kritérií a ukazatelů pro pedagogické sledování vybraných cílových dovedností dítěte, s možnostmi využití výsledků hodnocení pro další vzdělávání dětí, s náměty pro samostatnou cílenou pedagogickou diagnostiku. Součástí programu je odborná diskuse.

Program je rozdělen do dvou částí - teoretické a praktické.

Teoretická část (3 vyučovací hodiny) zahrnuje tato témata:

  • Úvod do problematiky pedagogického hodnocení a individualizace, využití nástrojů pedagogického hodnocení jako např. pozorování, dotazníky, rozhovory, on-line záznamy, portfolia (45 minut)
  • Trendy a tendence současné pedagogiky v pohledu dítěte, jeho potřeby, možnosti a způsoby výchovy a vzdělávání, možnosti učitelů mateřských škol při sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte v MŠ (30 minut)
  • Diferenciace vzdělávání dětí v mateřských školách - vhodné formy (individualizovaná, individuální a skupinová práce), tvorba skupin podle různých kritérií, diferencované jednání a přístupy, diferenciace zadávání a plnění úkolů, podnětné prostředí pro různé potřeby dětí, apod. (40 minut)
  • Osobnost učitele a jeho zásadní role v individualizovaném vzdělávání (20 minut)

Praktická část (5 vyučovacích hodin) zahrnuje tato témata:

a) Postupy a nástroje pedagogického hodnocení dítěte - příklady z praxe (3 hodiny):

  • Pedagogické hodnocení s využitím vývojových řad (Metodika na podporu individualizace) + záznamy (45 minut)
  • Sebehodnocení dítěte s využitím obrázkových záznamů (30 minut)
  • Plánování činností s respektováním pedagogické diagnostiky dítěte (60 minut)

b) Osobní portfolio dítěte - účinný nástroj pro pedagogické hodnocení a individualizaci - příklady z praxe (2 hodiny)

  • Co je to osobní portfolio dítěte - definice (15 minut)
  • Diagnostické, sběrné a dokladové portfolio - význam a využití (15 minut)
  • Obsah portfolia a jeho uspořádání příklady dokladů v portfoliu (45 minut)
  • Role učitele, dítěte a rodiče při práci s portfoliem (15 minut)
Číslo programu

L44-02-15-242-03

Kód programu

L44

Číslo akreditace

MSMT-27322/2021-5-892

Garant

Miroslava Dolejšová

773 070 691
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
Kraje
  • Karlovy Vary
Datum konání

27. listopadu 2024, 8:30–15:00

Cena

1390,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Hana Švejdová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Karlovy Vary, Západní 15

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení, učitelé MŠ

Přihlásit se