A proč se to mám naučit? Motivace žáků jako předpoklad učení ke znalostem

Hashtagy: #motivaceapamet #motivacezaku #jaksizapamatovatznalosti

Typ vzdělávacího programu: Krajský workshop

Vstupní úroveň účastníků: pokročilí, mírně pokročilí, začátečníci

Cíl vzdělávacího programu:

1. vyučující uvažuje o vhodné motivaci žáků/ komunikaci s žáky jako klíči k tomu, co si skutečně osvojí za znalosti  

2. vyučující si konkrétně uvědomí negativa, která sebou nese dril a biflování ve výuce, respektive jejich neefektivnost při osvojení znalostí ze strany svých žáků 

3. porozumí, jak obvykle funguje krátkodobá a dlouhodobá paměť žáků, z hlediska poznání kognitivních a jiných věd 

4. připomene si nebo je seznámen s dělením znalostí v rámci tzv. revidované Bloomovy taxonomie, v porovnání s její verzí před revizí  

5. vyzkouší si některé aktivity zaměřené na výuku znalostí, v režimu podobném vyučovací hodině (zážitkově pojatým způsobem, v simulované roli svých žáků) 

6. uvažuje konkrétně a aktivně o využití aktivit a poznatků ze semináře ve své výuce 

7. reflektuje a usiluje rozvíjet ve své učitelské praxi svoji komunikaci s žáky, tak, aby je podporoval co nejvíce v osvojení znalostí 

Anotace vzdělávacího programu:

První blok (9-10) - seznámení  

  • Úvodní aktivita zaměřená na seznámení s tématem (zvědomění mnohostí potřeb). 

  • Model pracovní a dlouhodobé paměti (jak funguje zapamatování a vybavování si znalosti dle poznatků kognitivních a jiných věd). 

Druhý blok (10-11:30) - fokus na motivaci 

  • Seznámení s vlivnými teoriemi motivace v pedagogické psychologii (teorie zájmů, teorie očekávané hodnoty, sebepotvrzující teorie) a pojmy (vnější a vnitřní motivace, růstové nastavení mysli, vědomí vlastní účinnosti). 

  • Aktivity na aplikaci těchto teorií pro výuku a plánování hodin.  

  • Společná reflexe bloku. 

Třetí blok (11:30-13:00) - fokus na znalosti 

  • Revidovaná Bloomova taxonomie vzdělávacích cílů a její propojení s teoriemi motivace. 

  • Kontextualizační aktivity do hodin - flashcards, živé pexeso, Timeline ad. 

  • Reflexe vybraných čtyř přístupů ke kontextualizaci 

Čtvrtý blok (13:00-14:00) - lekce 

  • Účastníci si prakticky vyzkouší pojetí výuky zaměřené na práci s motivací (lektor jako učitel, učitelé se mohou vcítit do role žáků). 

Pátý blok (14:00-15:00) - vyhodnocení 

  • Reflexe lekce ve skupinkách. 

  • Možnosti, jak rozvíjet motivaci žáků a kudy je vést k osvojení znalostí. 

  • Výzvy, aneb jak další zaměření výuky na znalosti ovlivní revize RVP? 

Území: Karviná, Nový Jičín, Frýdek-Místek, Opava, Bruntál, Ostrava-město

Číslo programu

A315-95-201-242-KWS-02

Kód programu

A315

Garant

Mgr. Eva Krzywoňová

603 866 954
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Projekty
  • IPs Kurikulum
Kraje
  • Ostrava
Datum konání

21. listopadu 2024, 9:00–16:30

Cena

0,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. Jiří Karen, PhD.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Ostrava, Blahoslavova 1576/2

icon map pin

MAX účastníků

22

icon map pin

Cílová skupina
učitelé všech druhů a typů škol, učitelé všech druhů a typů škol, zástupci územních kabinetů

Přihlásit se