Poruchy nálad, dysthymie a úzkostné poruchy
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Vzdělávací program se zaměřuje na vybraná témata z oblasti druhů a poruch nálad, vymezení rozdílu mezi fungováním emocí u zdravého člověka a mezi patologickým fungováním emocí. Podrobněji bude zmíněno téma dysthymie a jejího vlivu na výkon u dětí i dospívajících. Diskutovány budou rozdíly mezi strachem, normálním stresem a úzkostnou poruchou. Teoretické informace přednášky budou průběžně doplňovány o praktické příklady.
Obsah vzdělávacího programu bude rozdělen do následujících částí:
1. Poruchy nálad
Jak fungují emoce u zdravého člověka a jaké druhy nálad známe, jaké "poruchy" nálad jsou přirozené, dočasné, které naopak trvalé a patologické. Klidový stav, bazální citová hladina, plynutí, trojjediný mozek dle Paul MacLeana atd. Manie, deprese, pervazivní poruchy nálad. Vysoká prevalence těchto poruch v populaci (10-15%, tzn. 3-4 děti na třídu). Jaké varovné signály u poruch chování může pedagog pozorovat ve školním prostředí.
2 hodiny
2. Dysthymie
Nejčastější a zároveň nejméně nápadná poruch v běžné populaci, a tedy i mezi žáky. Vysvětlení rozdílů mezi dysthymickým prožíváním a klinickou depresí. Dopad dysthymie na osobnost nositele. Děti rodičů s afektivními poruchami a deprivované děti ve školním prostředí vykazují známky dysthimie - vliv dysthymie na školní a kariérní výkon, obtížná motivovatlenost žáků s dysthymií. Někteří jedinci nevykazují tak výrazné známky ztráty energie, tzn. depresivní projevy u nich nejsou tak nápadné, ale mají chronicky špatnou náladu, kterou mají tendenci přenášet na ostatní. Pro učitele je práce s těmito dětmi/žáky velice náročná a vyčerpávající - doporučené vhodné přístupy a techniky pro pedagogy. Kompenzační mechanismy - prospěšné i destruktivní.
2 hodiny
3. Úzkostné poruchy
Co je to úzkost? Jak se liší od strachu, normálního stresu. Panika a panická ataka a jejich souvislost s nočními můrami, agorafobií a sociální fobií. Léčby panických atak. Souvislost mezi úzkostí, pocity viny a sklonem k alkoholu (jiným anxiolytikům). Generalizovaná úzkostná porucha, obsedantně-kompulzivní porucha. Disposofobie - příklad neléčené úzkostné depresivní poruchy. Sociální fobie coby nejčastější fobie v populaci. (cca 14%)
2 hodiny
4. Přechod od neurotických projevů k poruchám osobnosti
Přechod od úzkostných poruch k anankastické či anxiózně vyhybavé poruše osobnosti. Dlouhodobá sociální izolace za covidu coby spouštěč OCD poruch.
1 hodina
5. Diskuze, příklady, rozbory konkrétních příkladů, využití poznatků v pedagogické praxi.
1 hodina
Číslo programu24-56-23 Kód programuK22 |
Číslo akreditaceMSMT-6488/2022-6-328 |
Garant
Mgr. Zdeněk Duša
775 571 632
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
11. prosince 2024, 8:30–16:00
Cena
1400,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|