Inovativní formy výuky pro pedagogy

Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání

Anotace vzdělávacího programu:

Inovativní formy výuky (tandemová výuka, projektová výuka, aktivizující formy, zážitková pedagogika). Praktické ukázky s minimem teorie.

Tandemová výuka - práce dvou a více vyučujících, kteří společně plánují, vedou a vyhodnocují výuku pro stejnou skupinu učících se ve stejném čase.

  1. Spolupráce zkušenějšího učitele se začínajícím učitelem či studentem pedagogické fakulty. Tedy možná forma spolupráce uvádějícího učitele (mentora) s mentorovaným.
  2. Spolupráce dvou kolegů stejné aprobace v rámci jednoho vyučovaného předmětu. Pro podporu kolegiální spolupráce, vzájemné slaďování týmu.
  3. Spolupráce dvou kolegů různých aprobací v rámci jednoho vyučovaného předmětu. Pro podporu mezipředmětových vazeb, slučování více vzdělávacích oborů do jednoho předmětu.
  4. Spolupráce dvou prvostupňových učitelů v rámci pokrytí celého rozvrhu. K vykrytí slabin či vyvážení jednostranného zaměření.
  5. Spolupráce učitele a asistenta pedagoga s velmi vyrovnanými rolemi. Často využívaná varianta v neveřejných školách, mimo jiného řešící nedostatek kvalifikovaných učitelů.

Projektové učení nebo projektové vyučování (angl. Project-based learning, PBL) je konstruktivistickým pedagogickým přístupem, jehož cílem je navodit hlubokou, detailní úroveň učení se s využitím metod na bázi průzkumu či výzkumu podpořenými tématy, která jsou skutečná, zajímavá a důležitá pro studentův každodenní život. Jde o komplexní vyučovací metodu, která je založena na propojení praxe (reálných situací) a teorie (vědomostí, nabytých v klasické školní výuce) v cílené činnosti žáka na určitém projektu. Časové úseky, které jsou projektu věnovány, na sebe smysluplně navazují, doplňují se a vždy ústí v závěrečný produkt (výsledek), oproti běžné výuce, jež probíhá v izolovaných 45 minutových blocích, které jsou z mnoha hledisek často nekoherentní. Projektové vyučování během své realizace spojuje i několik dílčích (jednodušších) vyučovacích metod a uplatňuje se jak individuální, tak skupinová práce žáků v hodině, přičemž dochází k aktivnímu rozvoji klíčových kompetencí jednotlivců. Projektové učení tedy není určeno pro studium jednoduchých informací a faktů. Například: studenti mohou mít za úkol sledování kvality vody v místní řece, na základě kterého získají informace o životním prostředí jejich okolí a problémech, které je ovlivňují.

Aktivizující výukové metody - postupy, které jsou založeny na řešení problémových situací ve vyučování, problémových úkolů a otázek). Tyto metody působí na žáky stimulačně a podporují rozvoj tvořivého myšlení.

Zážitková pedagogika (také zážitkové vzdělávání nebo vzdělávání prožitkem) je přístup ke vzdělání založený na vyšší schopnosti lidské paměti vstřebávat informace, jejichž vnímání je provázeno intenzivní emocí. Jde o učení z důsledků vlastního jednání, hledání netradičních řešení a společné překonávání úkolů a výzev. Předností zážitkového vzdělávání je rozvíjení tvůrčích postupů, aktivní jednání, lepší vytváření neformálních vztahů a především intenzivní učení z prožitků namísto pouhého shromažďování informací. Zážitková pedagogika pracuje s prožitkem jako prostředkem k ovlivňování klienta. Směr tohoto ovlivňování je určen pedagogickým cílem. Práce zážitkového pedagoga spočívá v záměrném vytváření situací, v nichž předpokládá intenzivní prožívání, a následné pedagogické práci s těmito prožitky (zpětnou vazbou).

Číslo programu

X52-03-12-251

Kód programu

X52

Garant

Bc. Marcela Řeřábková

775 571 661
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Základní vzdělávání
  • 1. stupeň ZŠ
  • 2. stupeň ZŠ
Kraje
  • Praha a SČ
Datum konání

7. února 2025, 9:00–16:00

Cena

1780,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

8

icon map pin

Lektoři
  • Mgr. et Bc. Martin Kaliba, Ph.D., MBA

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Praha a střední Čechy, Senovážné nám. 25

icon map pin

MAX účastníků

25

icon map pin

Cílová skupina
asistenti pedagoga, učitelé 1. stupně ZŠ, učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé ZUŠ a SUŠ

Přihlásit se