Pedagogické hodnocení dítěte a individualizace práce v mateřské škole
Typ vzdělávacího programu: Kmenové vzdělávání
Anotace vzdělávacího programu:
Teoreticko-praktický seminář je zaměřen na účinné využívání diagnostické a evaluační aktivity v pedagogickém procesu a na to, jak s jejich pomocí přizpůsobovat vzdělávání rozdílným možnostem a potřebám dětí. Nabízí konkrétní podněty k tomu, co a jak u dítěte sledovat a hodnotit. Přináší především praktické náměty a inspirace jak postupovat, čeho si všímat a jak zachycovat poznatky o dítěti. Obsahem semináře jsou trendy a tendence současné pedagogiky z pohledu na dítě a jeho potřeby. Také se zaměříme na možnosti a způsoby výchovy a vzdělávání, na možnosti učitelů mateřských škol při sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte v MŠ. Podíváme se na podmínky a zásady, které se musí při sledování a hodnocení dodržovat. Účastníci se seznámí s příklady kritérií a ukazatelů pro pedagogické sledování vybraných cílových dovedností dítěte, s možnostmi využití výsledků hodnocení pro další vzdělávání dětí, s náměty pro samostatnou cílenou pedagogickou diagnostiku. Součástí programu je odborná diskuse.
Program je rozdělen do dvou částí - teoretické a praktické.
Teoretická část (3 vyučovací hodiny) zahrnuje tato témata:
- Úvod do problematiky pedagogického hodnocení a individualizace, využití nástrojů pedagogického hodnocení jako např. pozorování, dotazníky, rozhovory, on-line záznamy, portfolia (45 minut)
- Trendy a tendence současné pedagogiky v pohledu dítěte, jeho potřeby, možnosti a způsoby výchovy a vzdělávání, možnosti učitelů mateřských škol při sledování a hodnocení rozvoje a učení dítěte v MŠ (30 minut)
- Diferenciace vzdělávání dětí v mateřských školách - vhodné formy (individualizovaná, individuální a skupinová práce), tvorba skupin podle různých kritérií, diferencované jednání a přístupy, diferenciace zadávání a plnění úkolů, podnětné prostředí pro různé potřeby dětí, apod. (40 minut)
- Osobnost učitele a jeho zásadní role v individualizovaném vzdělávání (20 minut)
Praktická část (5 vyučovacích hodin) zahrnuje tato témata:
a) Postupy a nástroje pedagogického hodnocení dítěte - příklady z praxe (3 hodiny):
- Pedagogické hodnocení s využitím vývojových řad (Metodika na podporu individualizace) + záznamy (45 minut)
- Sebehodnocení dítěte s využitím obrázkových záznamů (30 minut)
- Plánování činností s respektováním pedagogické diagnostiky dítěte (60 minut)
b) Osobní portfolio dítěte - účinný nástroj pro pedagogické hodnocení a individualizaci - příklady z praxe (2 hodiny)
- Co je to osobní portfolio dítěte - definice (15 minut)
- Diagnostické, sběrné a dokladové portfolio - význam a využití (15 minut)
- Obsah portfolia a jeho uspořádání příklady dokladů v portfoliu (45 minut)
- Role učitele, dítěte a rodiče při práci s portfoliem (15 minut)
Číslo programuL44-02-19-242 Kód programuL44 |
Číslo akreditaceMSMT-27322/2021-5-892 |
Garant
Ing. Veronika Bártová
774 626 312
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
27. listopadu 2024, 9:00–15:30
Cena
1450,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|