Co v učebnicích cizích jazyků nenajdete

Hashtagy: #angličtinajinak #novémetody #cizíjazyky

Typ vzdělávacího programu: Seminář

Anotace vzdělávacího programu:

Modulární program – série workshopů pro učitele angličtiny a jiných cizích  jazyků. Volně navazuje na program A04-03-24-241 „Moderní didaktické postupy ve výuce anglického jazyka“. Vychází z konceptu Gardnerovy teorie vícečetných inteligencí, který respektuje rozdílné způsoby vnímání a zpracování informací u různých typů žáků/studentů, s ohledem na různé úrovně jazykových dovedností v jedné třídě, a nabízí přístupy, postupy a aktivity použitelné nejen v cizích jazycích, ale i v některých jiných předmětech.

Program, rozdělený do 4 výukových dnů, obsahuje tyto bloky:

  1. Cizí jazyky a gamifikace (8 hodin)
  2. Učení mimo školní třídu a mimo školní budovu (8 hodin)
  3. Když kreslíme, víc se naučíme (4 hodiny)
  4. Pohybem k efektivnějším hodinám cizích jazyků (4 hodiny)
  5. S.E.L.(sociálně-emoční učení) (4 hodiny)
  6. Hudba, zpěv a tanec ve výuce cizích jazyků (4 hodiny)

 

Program, postavený na praktických ukázkách aktivit, slouží k upevnění a rozvoji dovedností v oblasti oborové didaktiky cizího jazyka.
Obsah kurzu pokrývá všech pět základních jazykových dovedností (poslech s porozuměním, čtení, mluvení, psaní, kultura). V kurzu budou použity aktuální metody a postupy, účastníci si vyzkouší a odnesou aktivity, které mohou ve třídě použít hned následující den.

 Po každém výukovém dni si účastníci vyberou alespoň jednu aktivitu, kterou odučí ve své třídě a zaznamenají její průběh. Tyto reflexe budeme shromažďovat a sdílet v elektronicky vedeném portfoliu. V době mezi výukovými dny bude probíhat online komunikace s lektorkou i online komunikace mezi účastníky kurzu.

Obsah modulů:

1. Cizí jazyky a gamifikace (8 hodin)
Používání herních prvků v seriózním učení je silným trendem posledních desetiletí nejen ve výuce cizích jazyků. Učení hrou zahrnuje výzvy a problémy, které je potřeba řešit, pravidla, kterými je nutné se řídit, interakci s jinými lidmi, zpětnou vazbu, i emoční reakci. Hra, mimo jiné, zahrnuje osvojení strategie i opakované procvičení postupu zajímavější, zábavnější a intenzívnější formou, než je klasické učení. Hry často vyžadují mnohem náročnější myšlení, než práce s jazykovými strukturami v učebnicích. Hry mívají příběh, který poskytuje reálný kontext a motivaci k učení.  Ve výuce jazyků hry mohou být příležitostným doplňkem, ale také pravidelným nástrojem a prostředkem seriózního učení.
V tomto bloku si učitelé vytvoří komplexní přehled o různých typech her, které podporují a rozvíjejí jazykové dovednosti.

2. Učení mimo školní třídu a mimo školní budovu (8 hodin)
Vůbec není dobře, když žáci delší dobu sedí na židli. I pro ty starší a dospělé platí, že když se pohnou, líp vnímají, co se kolem děje, a to zejména když opustí obvyklé prostředí. V tomto bloku bude představeno široké spektrum aktivit určených pro učitele cizích jazyků, které lze používat mimo školní třídu – na školní zahradě, na hřišti, v parku před školou apod., a dodat tak hodinám jazyka další rozměr. Příklady aktivit a her zahrnují procvičování slovní zásoby i gramatických struktur zábavnou formou (např. Cap game, Pop! Game), jak jednotlivě, tak komplexně, bez ohledu na to, s jakou učebnicí učitel pracuje, budou pokryty všechny základní jazykové dovednosti.
Účastníci si na sobě vyzkouší různé přístupy a způsoby vedení výuky mimo třídu a venku tak, aby je byli schopni aplikovat v prostředí své konkrétní školy.

3. Když kreslíme, víc se naučíme (4 hodiny)
Když si při učení načrtnete poznámky, zapamatujete si toho víc. Abyste mohli efektivně filtrovat klíčové informace, je dobré naslouchat, přemýšlet a kreslit, nebo mluvit a kreslit. Umělecká kvalita  kresby přitom není důležitá! V tomto bloku účastníci prozkoumají prvky sketchnotingu z pohledu učitele a studenta. Vyzkouší si některé způsoby sketchnotingu ve třídě tak, aby učitel lépe upoutal pozornost a zájem žáků nebo studentů, a ti pak byli aktivnější a ochotnější ve třídě mluvit.

4. Pohybem k efektivnějším hodinám cizích jazyků (4 hodiny)
Všichni to známe, sedíme na židli a nejpozději po 20 minutách nám začnou tuhnout kolena, cítíme napětí v zádech a na krku, potom i v nohou. Brzy se naše pozornost přesune od úkolu, který máme před sebou, k  potřebě se jednoduše protáhnout. Není nic horšího než nehybně sedět a snažit se udržet pozornost. Cesta od nepohodlí a fyzické ztuhlosti ke ztrátě koncentrace je velmi rychlá. Proto je pro nás učitele nezbytně nutné, abychom do svých hodin cizího jazyka začlenili také nějaký druh pohybu, protažení nebo jiného cvičení. Tyto činnosti nemusejí „krást“ část hodiny-dají se propojit s tématy a aktivitami, které ve třídě normálně probíhají.
Tento blok zahrnuje ukázky pohybových aktivit v běžné školní třídě. Na příkladech angličtiny si účastníci sami na sobě vyzkouší, jak pohybové aktivity inspirované jógou, pohybovými hrami a  metodou FitPainFree  přispívají k udržení pozornosti žáků nebo studentů v hodinách, vytvářejí dobrou atmosféru ve třídě, a významně pomáhají efektivnímu učení v hodinách cizích jazyků.

5. S.E.L.(sociálně emoční učení) (4 hodiny)
V tomto bloku se účastníci budou zabývat mimo jiné tím, jak emoce posilují a oslabují vnitřní motivaci, a tedy ovlivňují učení se cizímu jazyku, a to jak emoce na straně žáka nebo studenta, tak i emoce na straně učitele. Přístup učitelů k metodám ve výuce totiž může mít významný pozitivní dopad na jazykové ego žáka. Účastníci si na příkladech  aktivit prakticky vyzkouší, jak zapojit a využít emoce při rozvoji jazykových dovedností.

6. Hudba, zpěv a tanec ve výuce cizích jazyků (4 hodiny)
Hudba a zpěv, popřípadě tanec významně pomáhají při rozvíjení jazykových dovedností  v cizím jazyce, zejména u žáků a studentů, kteří vědomě či nevědomě preferují vnímání a poznávání cizího jazyka prostřednictvím zvukových podnětů. Aktivní hudební činnost může také pozitivním způsobem ovlivňovat chování žáků i vztahy ve třídě, ale i schopnost koncentrace,  spolehlivost, odpovědnost i chápání své vlastní osobnosti.   Hudba může být v cizím jazyce zdrojem motivace, může mít relaxační účinky a může velmi dobře sloužit k upevnění cizího jazyka nenásilnou formou, snadněji a rychleji. Hudba a tanec ve výuce cizího jazyka mohou být zprostředkovateli reálií dané země.
V tomto bloku účastníci získají přehled o možnostech zapojení a využití různých hudebních prostředků a žánrů ve výuce cizího jazyka, a také o vhodných zdrojích, včetně osvědčených postupů.

Program je určen učitele angličtiny a jiných cizích jazyků (2. stupeň ZŠ, gymnázia, SŠ).

Bude veden v angličtině a češtině.

 Absolvování programu A04-03-24-241 „Moderní didaktické postupy ve výuce anglického jazyka“ není podmínkou.

 

Číslo programu

A407-04-24-242-01

Kód programu

A407

Garant

Mgr. Zuzana Prokšová, DiS.

775 571 628
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Předškolní vzdělávání
  • Jazykové vzdělávání
Kraje
  • Jihlava
Datum konání

21. října, 4. listopadu, 19. listopadu a 2. prosince 2024 (8.30 - 14.30)

Cena

4000,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

32

icon map pin

Lektoři
  • Ing. Ivana Chmelařová

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Jihlava, Zborovská 3

icon map pin

MAX účastníků

17

icon map pin

Cílová skupina
učitelé 2. stupně ZŠ, učitelé gymnázií, učitelé SOŠ a SOU
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.