Pedagogický leadership krok za krokem
krok druhý
Typ vzdělávacího programu: Neakreditované akce (workshopy, konference, kulaté stoly…)
Anotace vzdělávacího programu:
Pro ty, kteří jsou ve vedení škol, přinášíme pokračování programu Pedagogický leadership krok za krokem, jež navazovalo na vstupní Kvalifikační studium pro ředitele škol a školských zařízení Ředitel - manažer. Tentokrát se budeme více zaměřovat na pedagogický leadership – tedy z pohledu vedoucího pracovníka už mám ošetřen každodenní chod organizace, řídím, ale teď bych chtěl začít vést. Jak na to? To se budeme postupně dozvídat při každém dalším setkání. Půjde o osm setkání za školní rok, která budou probíhat ve čtvrtek – obvykle jedenkrát měsíčně, a to předběžně 26. 9., 31. 10., 19. 12., 16. 1., 20. 3., 17. 4., 24. 4., 29. 5.
Zaměřovat se budeme na poznávání vlastních silných stránek, na komunikaci, ale i nástroje pro nastavování pozitivního klimamtu v organizaci. Společně se seznámíme s inovovaným RVP, diskutovat budeme o možné implementaci do konkrétních ŠVP dle místních specifik. Reagovat však budeme i na aktuální témata.
Předběžná témata pro setkávání jsou tato:
- Organizace času – time management (4 hod.), Psychohygiena ve vedoucí pozici
- Komunikace s rodiči. Vedení obtížných rozhovorů.
- Participativní vedení - budování nižšího managementu školy, Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci
- Třídncké hodiny jako nástroj pro budování pozitivního klimatu školy.
- Inovovaný RVP - implementace do ŠVP.
- Ekonomika školy. Zdroje financování.
- Kde mohou chybovat vedoucí pracovníci z pohledu práva.
- Škola jako inkluzivní prostředí, podpora vzdělávání žáků nadaných.
Organizace času – time management (4 hod.), Psychohygiena ve vedoucí pozici (4 hod.)
Témata výuky:
- Prioritizace úkolů
- Delegování a outcourcing
- Paretovo pravidlo
- Práce s vyrušením a nejčastější příčiny časových ztrát
- Polychronní a monochronní typ a jak s tím pracovat
- Základní principy timemenagementu čtvrté generace
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Psychohygiena ve vedoucí pozici (4 hod.)
Témata výuky:
- Mapa logických souvislostí k psychohygieně
- Nesnáze, těžkosti a stresory dnešní doby
- Metody snížení civilizačního, psychického stresu
- Relaxace a duševní zdraví
- Vztahy a duševní zdraví: Chcete se cítit lépe? Choďte mezi dobré, pozitivní lidi a mějte s nimi pěkné vztahy
- Jak pracuje náš mozek
- Emoční rovnováha a nerovnováha
- Naučte se říkat NE tomu, co vám škodí
- Adaptační strategie řešení frustrace a stresu
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Vedení versus řízení. Koučování spolupracovníků (8 hod.)
Anotace:
V rámci vzdělávání účastníci více se účastníci zaměří na rozdíly mezi řízením a vedením včetně kladů a slabin obou manažerských stylů.. Pochopí význam koučování jako způsobu vedení lidí. Účastník bude schopen prakticky tento proces uplatňovat. Bude tak přínosem v rozvoji jak pro druhé tak i sebe sama. Účastníci se seznámí s metodou koučování G.R.O.W. a naučí se ji prakticky používat. Uvědomí si jak je důležité věnovat pozornost rozvoji potenciálu jednotlivců ve skupině. Přínosem budou individuální testy, které pomohou účastníkům získat zpětnou vazbu na svoje předpoklady. Stejně tak v modelových situacích budou mít možnost získat zpětnou vazbu od skupiny, lektora.
• Řízení vs. vedení
• Přínosy a nevýhody uplatňování obou manažerských stylů
• Situační vedení jako v současnosti preferovaný manažerský styl
• Co je to koučování, osobnost kouče
• Koučing jako nástroj zvyšování výkonnosti
• Koučovací modely
• GROW metoda, trojúhelník výkonnosti
• Koučovací otázky. Typologie koučovaného.
• Přínosy a rizika koučovacího stylu vedení
Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí. Přínosem budou individuální testy, které pomohou účastníkům získat zpětnou vazbu na svoje předpoklady. Stejně tak v modelových situacích, které vycházející z konkrétní praxe ve školství, budou mít účastníci vzdělávání možnost získat zpětnou vazbu od skupiny, lektora.
Efektivní řízení změn jako součást práce manažera ve školství (8 hod.)
Anotace:
Vzdělávací program umožní účastníkům zvládnout analýzu současného stavu. Naučí se vytvářet scénáře pro efektivní řešení situace. Účastníci budou umět odhadnout reakce spolupracovníků na změny a reagovat na odpor proti nim. Naučí se strategii překonávání rezistence vůči změnám. Zvládnou realizaci změn v organizaci. Účastníci se naučí identifikovat příčiny změn a jejich dopady na školu. Uvědomí si svou roli v procesu změny a naučí se zvolit správnou strategii implementace změny.
Témata výuky:
• Co je to změna, příčiny a vnímání změny
• Vývojové fáze procesu změny
• Komunikace změny ve škole
• Motivace ke změně
• Bariéry při zavádění změn – příčiny
• Způsoby překonávání odporu vůči změně
• Rizika, jejich vyhodnocování a prevence
• Role manažera v řízení změn
Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí. Řešení případové studie - zavádění změny ve škole. Zpracování řešení případové studie formou skupinové práce a následné prezentace výsledků a diskuse. Inspirace příklady „dobré praxe“ implementace změny v podmínkách školství.
Marketingové dovednosti manažerů ve školství a PR školy (8 hod.)
Anotace:
Účastníci vzdělávání získají potřebné znalosti z oblasti marketingu, naučí se související terminologii, osvojí si dovednosti marketingové komunikace a seznámí se marketingovými nástroji a aktivitami, zaměřenými zejména na prostředí školy a její možnosti. Seznámí se s požadavky na ochranu osobních údajů v rámci prezentace a propagace školy.
• Co je to marketing školy
• Marketingové plánování
• Segmentace trhu
• Interní analýza a její využití v marketingu školy
• Externí analýza a její využití v marketingu školy
• Analýza SWOT, formulace cílů.
• Volba marketingové strategie školy v návaznosti na strategii školy
• PR a uplatnění jeho nástrojů v podmínkách školy
• GDPR a marketingová komunikace školy
Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí. Přínosem budou rozbory propagačních nástrojů včetně webových stránek konkrétních škol. Skupinová diskuse o konkrétních zkušenostech s uplatněním marketingových nástrojů ve školství. Inspirace příklady „dobré praxe“ ověřenými v oblasti školství.
Participativní vedení - budování nižšího managementu školy, Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci
Témata výuky:
- Vedení a styly vedení
- Základní přínosy participativního vedení lidí
- Výběr a rozvoj členů středního a prvoliniového managementu školy
- Role a obsah činnosti jednotlivých manažerů ve škole
- Motivace manažerů ve škole
- Vymezení rolí, pravomocí zodpovědnosti
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci
Témata výuky:
- Ukázky typologií, implementace do praxe a řešení konfliktů
- Efektivní interakce s různými typy osobností
- Komunikační hry
- Jak jednat s různými typy lidí
- Jak správně zadávat práci a motivovat s využitím typologie osobnosti
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Kultura školy a wellbeing (8 hod.)
Témata výuky: Definice životní spokojenosti
- Vztah hodnot a spokojenosti, co způsobí upřednostnění zájmů před důležitými hodnotami
- Opak spokojenosti, stresy, frustrace, problémy
- Kult dítěte a podporující výchova – úroveň vašeho etického myšlení a chování
- Trpělivost a spokojenost
- Co je pro spokojenost ještě důležité – pohled psychologa
- Spokojenost ve škole, pozitivní školní a třídní klima
- Třídnické hodiny jako nástroj posílení wellbeingu
- Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
Číslo programuZ39-01-22-242 Kód programuZ39 |
|
Garant
Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
770 181 771
|
Druh vzdělávání
|
Kraje
|
Datum konání
5. září., 24. října, 7. listopadu, 19. prosince, 16. ledna, 20. března, 24. dubna, 29. května
Cena
10900,-Kč
|
|
||||
|
|
||||
|
|