Pedagogický leadership krok za krokem

Typ vzdělávacího programu: Neakreditované akce (workshopy, konference, kulaté stoly…)

Anotace vzdělávacího programu:

Pro ty, kteří jsou ve vedení škol, přinášíme pokračování vstupního Kvalifikačního studia pro ředitele škol a školských zařízení Ředitel - manažer. Tentokrát se budeme více zaměřovat na pedagogický leadership – tedy z pohledu vedoucího pracovníka už mám ošetřen každodenní chod organizace, řídím, ale teď bych chtěl začít vést. Jak na to?  To se budeme postupně dozvídat při každém dalším setkání. Půjde o osm setkání za školní rok, která budou probíhat ve čtvrtek – jedenkrát měsíčně, a to v září, v říjnu, listopadu, lednu, únoru, březnu, dubnu a v květnu.

Zaměřovat se budeme na komunikaci, vedení lidí, jejich odměňování – nastavování kritérií pro odměňování finanční cestou i  tou nefinanční – tedy poskytování zpětné vazby, vedení rozhovorů i hospitací, budeme plánovat ( a to i strategicky), reagovat na aktuální témata.

Předběžná témata pro setkávání jsou tato:

  • Vedení a řízení změny ve škole, implementace procesů, profesní rozvoj pedagogů.
  • Hodnocení práce pedagogů, hospitační činnost, hodnocení zaměstnanců nepedagogů
  • Interní komunikace a vedení porad (4 hod.), Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci (4 hod.) 
  • Komunikace s rodiči. Vedení obtížných rozhovorů.
  • Nenárokové složky platu, nastavování kritérií.
  • Ekonomika školy, technologie ve vzdělávání, bezpečnostní aspekty digitálního prostředí.
  • Ekonomika školy. Zdroje financování.
  • Školní poradenské pracoviště, podpora žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Vedení prostřednictvím sdílené vize a mise (8 hod.)

Témata výuky:

  • Jak s týmem vytvořit silnou misi a vizi
  • Budování hodnot školy
  • Vzájemné sdílení mise, vize a hodnot
  • Provázanost kvality výuky s misí, vizí a hodnotami
  • Nasdílení mise, vize a hodnot s nově přijatými pracovníky
  • Budování angažovanosti pracovníků školy
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse

 

Interní komunikace a vedení porad (4 hod.), Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci (4 hod.) 

Anotace:
Účastníci vzdělávání získají í přehled o možnostech využití a nástrojích interní komunikace, naučí se navrhnout v typických situacích efektivní formu interní komunikace, odhalit překážky bránící účinné interní komunikaci a využít fungující interní komunikaci jako základ pro celkové zvýšení efektivity práce. Naučí se organizovat a vést efektivní porady, které se stanou nejen nástrojem pro přenos informací, ale také významnou platformou pro rozvoj kreativity účastníků a posílení týmové spolupráce ve škole.

Témata výuky:
• Interní komunikace jako součást kultury školy
• Předpoklady fungování interní komunikace
• Cíle interní komunikace
• Kdo má odpovědnost za úroveň interní komunikace
• Informace ve škole a její toky
• Nástroje interní komunikace
• Hlavní chyby v interní komunikaci
• Hodnocení interní komunikace
• Porada jako nástroj interní komunikace
• Zásady vedení efektivní porady
• Nejčastější chyby při vedení porad a jak je odstranit

Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse o stávajícím stavu interní komunikace, rozbor porady, identifikace pochybení, návrhy na odstranění nedostatků.

Typologie osobnosti a práce s ní ve školách - učitelé, žáci (4 hod.)

Témata výuky:

  • Ukázky typologií, implementace do praxe a řešení konfliktů
  • Efektivní interakce s různými typy osobností
  • Komunikační hry
  • Jak jednat s různými typy lidí
  • Jak správně zadávat práci a motivovat s využitím typologie osobnosti
  • Praktická část: zpětnovazební studie pro ověření získaných znalostí, skupinová diskuse
  • .Zadávání úkolů, delegování a kontrola plnění úkolů (5 hod.)

Anotace:
Účastníci vzdělávání získají přehled o postupech a technikách zadávání úkolů a jejich efektivní kontrole, která vede k postupnému zlepšování a celkovému rozvoji. Osvojí si delegování jako manažerský nástroj vhodný pro zvýšení efektivity jejich práce i jako významný prostředek pro rozvoj a motivaci členů svého týmu.
Témata výuky:
• Jak správně zadávat úkoly     
• Obvyklé chyby při zadávání úkolů 
• Proč se úkoly neplní
• Pravidlo SMART
• Co znamená delegování a k čemu je dobré ho využít
• Pravidla a postupy správného delegování
• Příprava pro úspěšné delegování
• Využití delegování k motivaci
• Efektivní kontrola
• Bariéry v delegování a jak je překonávat
• Zajištění trvalého rozvoje

Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí, skupinová diskuse o stávajícím stavu plnění úkolů v organizacích. Diskuse o obvyklém způsobu zadávání úkolů a jejich kontrole. Zkušenosti s delegováním a jeho vyžitím v praxi. Rozbor aktuálních zkušeností, příkladů, osvojení nových návrhů a technik.


Efektivní zpětná vazba a systematické hodnocení pracovníků (4 hod.)

Anotace:
Účastníci vzdělávání získají přehled o postupných krocích a důležitých zásadách k zajištění systematického hodnocení pracovníků i s navazujícími procesy. Budou seznámeni s výhodami i úskalími využívání zpětné vazby. Osvojí si techniky a postupy uvedených manažerských prostředků pro naplňování stanovených cílů a trvalého rozvoje svého týmu.
Témata výuky:
• Co vše lze získat využitím obousměrné zpětné vazby
• Jak pracovat se zpětnou vazbou aby přispívala k trvalému rozvoji 
• Hodnocení zaměstnanců jako významný nástroj manažera pro naplňování jeho cílů
• Odpovědnosti a dovednosti v procesu hodnocení
• Cíle hodnocení
• Formy a způsoby hodnocení
• Klíčové prvky a zásady hodnocení
• Hodnotící rozhovor, způsob, příprava, obsah
• Hodnotící kritéria, pravidla jejich výběru
• Průběh hodnocení, rizika a jejich eliminace
• Výstupy hodnocení a jejich zpracování

Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí, skupinová diskuse o uplatňovaných způsobech hodnocení pracovníků a zkušenostech s jejich účinností. Diskuse o využívání zpětné vazby v prostředí škol v různých úrovních a skupinách. Videoukázky hodnocení pracovníků a jejich následný rozbor. Rozbor návrhů a postupů pro zajištění efektivní zpětné vazby ve školství. 

Motivační nástroje a techniky v podmínkách školy 
Anotace:
Účastníci vzdělávání získají přehled o vybraných nejznámějších motivačních teoriích pro pochopení fungování motivace obecně. Získají přehled o technikách, postupech a nástrojích, které lze využít v jejich konkrétní manažerské praxi. Budou seznámeni s podmínkami a faktory, které ovlivňují požadovaný výsledek motivace a osvojí si techniky pro jejich správné nastavení a využití.
Témata výuky:
• Motivační teorie – pracovní motivace
• Motivační techniky a nástroje
• Ocenění a pochvala
• Naslouchání
• Osobnostní typy
• Styly řízení
• Motivace vs. manipulace
• Osobnost manažera v motivaci
• Angažovaní pracovníci

Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí. Skupinová diskuse o konkrétních zkušenostech s uplatněním motivace. Porovnání příkladů pozitivní a negativní motivace a jejich konkrétní projevy v praxi. Videoukázky a následný rozbor. Inspirace příklady „dobré praxe“ ověřenými v oblasti školství.

Vedení versus řízení. Koučování spolupracovníků 
Anotace:
V rámci vzdělávání účastníci více se účastníci zaměří na rozdíly mezi řízením a vedením včetně kladů a slabin obou manažerských stylů.. Pochopí význam koučování jako způsobu vedení lidí. Účastník bude schopen prakticky tento proces uplatňovat. Bude tak přínosem v rozvoji jak pro druhé tak i sebe sama. Účastníci se seznámí s metodou koučování G.R.O.W. a naučí se ji prakticky používat.  Uvědomí si jak je důležité věnovat pozornost rozvoji potenciálu jednotlivců ve skupině.  Přínosem budou individuální testy, které pomohou účastníkům získat zpětnou vazbu na svoje předpoklady. Stejně tak v modelových situacích budou mít možnost získat zpětnou vazbu od skupiny, lektora.
• Řízení vs. vedení
• Přínosy a nevýhody uplatňování obou manažerských stylů
• Situační vedení jako v současnosti preferovaný manažerský styl
• Co je to koučování, osobnost kouče
• Koučing jako nástroj zvyšování výkonnosti
• Koučovací modely
• GROW metoda, trojúhelník výkonnosti
• Koučovací otázky. Typologie koučovaného.
• Přínosy a rizika koučovacího stylu vedení

Praktická část: zpětnovazební studie prověření získaných znalostí. Přínosem budou individuální testy, které pomohou účastníkům získat zpětnou vazbu na svoje předpoklady. Stejně tak v modelových situacích, které  vycházející z konkrétní praxe ve školství, budou mít účastníci vzdělávání možnost získat zpětnou vazbu od skupiny, lektora.

Číslo programu

Z39-01-22-242-02

Kód programu

Z39

Garant

Mgr. Dana Veselá, Ph.D.

770 181 771
Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Druh vzdělávání
  • Vzdělávání vedoucích pracovníků
  • SŠ/VOŠ
  • ZUŠ/SUŠ
  • DDM/SVČ/ŠD/ŠK/DM
Kraje
  • Brno
Datum konání

3. října 2024, 7. listopadu, 5. prosince, 6. února 2025, 6. března, 3. dubna, 22. května, 5. června

Cena

10900,-Kč

icon map pin

Typ akce

Vzdělávací program

icon map pin

Počet hodin

64

icon map pin

Lektoři
  • Ing. et Ing. Soňa Španielová, Ph. D., MBA
  • Mgr. Dana Veselá, Ph.D.
  • Mgr. Bc. Eliška Wellech, LL.M.

icon map pin

Místo konání

NPI ČR Brno, Moravské náměstí 249/8

icon map pin

MAX účastníků

24

icon map pin

Cílová skupina
ředitelé škol a školských zařízení, zástupci ředitelů škol a školských zařízení
Na tento vzdělávací program se již nelze hlásit.