Zveřejnili jsme český překlad aktualizované kapitoly publikace CEFR zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence.

 

V dnešním globálním světě je schopnost komunikovat v různých jazycích klíčová. Společný evropský referenční rámec pro jazyky (CEFR) poskytuje ucelený systém pro výuku, vyučování a hodnocení jazykových dovedností. 

Překlad aktualizované kapitoly zaměřené na tvorbu deskriptorů s důrazem na plurilingvní a plurikulturní kompetence vznikl z podnětu odborné veřejnosti, což ukazuje na praktickou relevanci CEFR pro vzdělávací instituce a experty ve vzdělávání. Obsahuje praktické pokyny a ilustrativní deskriptory, které usnadňují práci s CEFR ve vyučování i hodnocení. Překlad je určený pro širokou škálu odborníků a praktiků, kteří se zabývají vyučováním cizích jazyků. Zároveň slouží jako cenný zdroj pro pracovníky NPI ČR k metodické práci a revizím vzdělávacích programů.

Doufáme, že vás překlad této vybrané kapitoly zaujme a poskytne vám inspiraci a návody pro efektivní využití CEFR ve vaší pracovní činnosti.

 

CEFR

 

CEFR, vydaný Radou Evropy, se stal základem pro vzdělávání a hodnocení jazykových dovedností po celém světě. Základní tabulka s úrovněmi od A1 po C2 poskytuje jasnou strukturu pro zařazení do jazykových kurzů a pracovního prostředí. CEFR ovšem není využitelný jen pro mluvené cizí jazyky. Využití nalezne i v národních znakových jazycích, využívaných primárně osobami se sluchovým postižením.

Další aktuality

08. listopad 2024

Vydali jsme rozšířenou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním

Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin.

Číst více

07. listopad 2024

Jak rozvíjet základní dovednosti dospělých: tipy pro vzdělavatele

V Česku dosud neexistuje systematická podpora pro rozvoj základních dovedností dospělých. Tyto dovednosti však nabírají na důležitosti nejen v souvislosti se změnami na trhu práce. Jak mohou pomoci vzdělavatelé dospělých, ukazují české i zahraniční zkušenosti.

Číst více

05. listopad 2024

AI vstupuje na pracoviště: co na to pracovníci?

Umělá inteligence mění evropský trh práce. Jak se k ní staví samotní pracovníci? Jejich pohled na problematiku zjišťoval Cedefop v šetření zaměřeném na dovednosti v oblasti umělé inteligence.

Číst více

04. listopad 2024

Snídaňové kluby mění české školy: Nová příručka NPI ukazuje, jak na to

Snídaňové kluby se stávají nedílnou součástí českých škol. Přicházíme s druhým vydáním metodické příručky, která školám poskytuje podrobný návod, jak snídaňové kluby zavádět.

Číst více

01. listopad 2024

V listopadu vystoupíme na veletrhu středních škol Schola Pragensis

Schola Pragensis představuje prestižní veletrh pražských středních škol, který každoročně pomáhá desítkám tisíc studentů s výběrem jejich další školy. Letos se veletrh bude konat od 21. do 23. listopadu v pražském Kongresovém centru.

Číst více